blog

Od Hrebendu k internetu

nedeľa 1. marca 2009 01:05
Ne 1.03. 2009 01:05

Knihy sú opäť „in“! Na Slovensku stúpa záujem o knihy a rastie aj počet čitateľov. Kníhkupci a vydavatelia sa prispôsobili modernému životnému štýlu a našli nové spôsoby predaja. Objem knižných zásielok z internetového kníhkupectva Martinus.sk v minulom roku prevýšil 120 ton.

Knihy – popísané a zviazané papierové stránky, nesúce príbehy aj informácie, zábavu i poučenie, majú svoje miesto v živote ľudí už niekoľko storočí. Kým forma klasickej knihy úspešne odoláva nástupu moderných informačných technológií (elektronické knihy sa zatiaľ príliš neujali), neplatí to o knižnej distribúcii, kde sa rýchle etabloval predaj kníh cez internet.

Na Slovensku prešľapával knihám cestu slepec

Jeden z prvých slovenských kníhkupcov, Matej Hrebenda, začiatkom 19. storočia, keď boli knihy považované za nepotrebné, putoval pešo po slovenských dedinách aby šíril knižnú kultúru medzi pospolitý ľud. Napriek tomu, že postupne stratil zrak, do konca života knihy nielen predával a rozdával, ale aj zbieral. Zachránil množstvo kníh pred spálením alebo roztrhaním a pričinil sa o vybudovanie prvých verejných knižníc. Úplne prvá bola otvorená v Liptovskom Svätom Mikuláši, 1. novembra 1829.

Úsilie Mateja Hrebendu, Pavla Dobšinského, Štúrovcov a ďalších spisovateľov, buditeľov záujmu o slovenskú históriu a literatúru, nebolo márne. Čítanie prestalo byť výsadou vzdelancov a čoraz viac sa udomácňovalo aj v chalupách prostých ľudí. Kníhkupectvá na Slovensku začali vznikať spolu s rozvojom školstva v druhej polovici  19. storočia. Prvé založil v roku 1856 v Banskej Bystrici Eugen Krčméry. V tom období zakladali kníhkupectvá najmä samotní vydavatelia a spisovatelia, ktorí knihám zasvätili celý svoj život.

 Knihy zostávajú rovnaké, no knižný trh sa mení.

V 20. storočí sa predaj kníh udomácnil po celom Slovensku. „Kamenné“ kníhkupectvá sú dnes v každom meste, postupne sa však mení ich tvár. Kým v menších mestách sú to malé obchodíky zapratané knižnými regálmi, kníhkupectvá vo veľkých mestách ponúkajú väčšie pohodlie. Zákazníci moderných kníhkupectiev sa pri prezeraní kníh môžu usadiť do pohodlných kresiel, objednať si kávu, zúčastniť sa diskusie so známymi spisovateľmi.

Najnovším trendom je však predaj kníh cez internet. Presadzuje sa tým, že zákazníkovi ponúka ešte viac  pohodlia, nižšie ceny a širšiu ponuku. Niet divu, že on-line nákup kníh obľubuje čoraz viac ľudí. Najväčšie slovenské internetové kníhkupectvo Martinus.sk skončilo minulý rok s mimoriadne úspešnou bilanciou. To, čo si zákazníci objednali z virtuálnych políc, ponúkajúcich výber z vyše 60 tisíc knižných titulov a DVD filmov z rôznych žánrov a oblastí, by zaplnilo viac ako 6 kamiónov s nosnosťou 20 ton. Medzi najpredávanejšie knihy minulého roka patrili beletria, učebnice a slovníky, knihy pre deti a mládež,  spoločenské vedy. Záujem trvá aj o mystiku, ezoteriku a náboženstvo. Martinus.sk pôsobí na internete od roku 2001 a ponúka nadštandardné služby, vďaka ktorým je on-line nákup jednoduchý a pohodlný: náhľady obálok, anotácie, ukážky, diskusie, sledovanie stavu objednávky i doručenie kuriérom.

Predaj kníh sa zmenil na nepoznanie a dnes by si Matej Hrebenda už asi ťažko zarobil na živobytie. No jeho posolstvo, že knihy treba vnímať nielen očami ale najmä srdcom, by sme si mali uchovať v pamäti natrvalo.