Elektronické knihy a Martinus.sk: Najčastejšie kladené otázky

Milí Martinusáci, elektronické knihy a čítačky elektronických kníh sme Vám prvýkrát predstavili na Bibliotéke 4. – 7. novembra 2010. Vaše otázky boli veľmi podnetné, Váš záujem nás ohromne potešil. Mnohí ste prišli výborne informovaní o svete elektronických kníh. Aké boli najčastejšie pokladané otázky?

Čo je to elektronická kniha?

Elektronická kniha alebo e-kniha je digitálna verzia klasickej knihy. Znamená to, že obsah knihy je zaznamenaný prostredníctvom jednotiek a núl, podobne ako ostatné informácie, ktoré nosíme v mobiloch a počítačoch. Na prečítanie elektronickej knihy teda potrebujeme zariadenie, ktoré je schopné ju prečítať. Veľmi vhodné sú špecializované čítačky elektronických kníh. Oproti klasickej knižke má e-kniha celý rad výhod:

?     Nič neváži. Okrem veľkosti dát, ktoré väčšinou nepresiahnu 1 – 2MB nemá e-kniha žiadnu veľkosť ani fyzické rozmery. Naraz je možné skladovať a prenášať enormné množstvo e-kníh. Na skladovanie e-kníh nie sú treba nové police, stačí virtuálna knižnica v zariadení podľa vášho výberu

?     S e-knihou sa dá ďalej pracovať. Vyhľadávať v nej, robiť si záložky, poznámky, zvýrazňovať, používať výkladové a prekladové slovníky.. Možnosti závisia len od zariadenia a softvéru, ktorým e-knihu čítate.

?     E-knihu máte doma okamžite. Nemusíte chodiť do kamenného kníhkupectva, e-knihu si stiahnete z pohodlia svojho domova. Kedykoľvek, aj po polnoci, keď vás prepadne chuť čítať :-)

?     Pri e-knihách nie je obmedzené ich celkové množstvo. Znamená to, že váš obľúbený titul sa jednoducho nevypredá, ako to hrozí pri klasických, tlačených knihách.

?     Vzhľadom na to, že e-knihu nie je nutné tlačiť, fyzicky prevážať a skladovať, vzniká priestor na pokles ceny. E-kniha tak môže byť dostupnejšia, ako tlačená kniha.

?     Environmentálne argumenty – samotná e-kniha nevyžaduje spotrebu papiera, vody a iných zdrojov, ktoré sa používajú pri výrobe klasických kníh. Samozrejme, nič sa nedá tvoriť a šíriť bez energie – ide však o to, v akom množstve, a tu e-knihy jednoducho vyhrávajú.

Ako sa dostanem k elektronickej knihe?

Najčastejšie prostredníctvom internetu. Na internete je množstvo legálne dostupných e-kníh, ktoré sú zdarma, vzhľadom na fakt, že ich autorské práva vypršali. Zo zahraničných zdrojov je známy predovšetkým projekt Gutenberg (www.gutenberg.org), zo slovenských Zlatý fond SME (zlatyfond.sme.sk) Novšie tituly je možné zakúpiť prostredníctvom internetových kníhkupectiev. Súbor s elektronickou knihou si jednoducho stiahnete do počítača či svojho mobilného zariadenia a ak toto zariadenie obsahuje softvér, schopný zobraziť obsah e-knihy, môžete začať čítať. Oficiálna ponuka novších slovenských diel doteraz chýbala, a práve toto chceme v Martinus.sk už čoskoro zmeniť.

Čo je čítačka elektronických kníh?

Čítačka elektronických kníh je zariadenie určené špeciálne na čítanie e-kníh. Znamená to, že už pri výrobe takéhoto zariadenia je zohľadnená jeho primárna úloha – komfortné čítanie. Vďaka tomu čítačky disponujú obrazovkou založenou na technológii elektronického papiera, ktorá na rozdiel od bežnej obrazovky počítača alebo mobilu nie je podsvietená, ani nedisponuje obnovovacou frekvenciou. Obraz je zobrazený staticky a až keď dáte čítačke pokyn, obsah obrazovky prekreslí (napríklad obráti stránku). Výsledkom je, že čítanie je veľmi komfortné pre zrak (neporovnateľné s podsvietenou, kmitajúcou obrazovkou), zároveň sa šetrí batéria a čítanie je možné aj v slnečnom svetle bez toho, aby sa displej zmenil na “zrkadlo”, ako pri bežnej obrazovke. Jednoducho, elektronický papier vizuálnou kvalitou pripomína bežný papier, nie počítačovú obrazovku. Keď sa k tomu pridá fakt, že na jednej čítačke je možné naraz prenášať stovky až tisíce e-kníh, z čítačky sa zároveň stáva výborná mobilná knižnica.

Bude Martinus.sk ponúkať elektronické knihy? Ak áno, kedy? Koľko titulov, a aké?

S radosťou oznamujeme: áno, bude! Robíme všetko pre to, aby sme prvé oficiálne slovenské tituly mohli ponúknuť už do konca novembra. Nasledujúce týždne sa bude ponuka pohybovať rádovo v desiatkach titulov. Robíme všetko pre to, aby sme ponuku rozširovali. Naším cieľom je ponúkať všetky “tlačené” tituly v elektronickej forme, a snáď aj nejaké navyše:-) Sú totiž diela, ktoré si cestu ku klasickému vydaniu hľadajú len ťažko, preto by mohli uzrieť svetlo sveta najskôr vo forme e-knihy. Pôjde o mix titulov, zo začiatku prevažne beletristických, no postupne nebudeme zanedbávať žiadnu kategóriu ani žáner. O konkrétnych tituloch, ktoré budú dostupné vo forme e-kníh, rozhodujú vydavateľstvá.

Ako si zaobstarám elektronickú knihu? Ako ju dostanem do svojho zariadenia?

Tak, ako máte možnosť kúpiť si na Martinus.sk klasickú, tlačenú knihu, pribudne aj možnosť stiahnuť si elektronickú. Zaplatíte a namiesto toho, aby Vám knižka prišla poštou, bude Vám doručený odkaz na stiahnutie e-knihy. Po jeho otvorení sa Vám kniha stiahne do počítača. Vy si ju následne prostredníctvom USB kábla, Bluetooth alebo Wi-Fi (podľa toho, akou pripojiteľnosťou disponuje vaše čítacie zariadenie) prenesiete do svojej čítačky. Samozrejme, môžete ju čítať aj priamo na počítači, ale z vlastnej skúsenosti vieme, že komfort a pôžitok z čítania na čítačke elektronických kníh je neporovnateľne lepší.

Ako to bude s cenou elektronických kníh?

Cenu elektronických kníh budú určovať predovšetkým vydavateľstvá. Vo svete sú používané rôzne modely – niekde je cena rovnaká pre e-knihy aj printové knihy, niekde sú e-knihy dokonca drahšie. Myslíme si, že to nie je cesta, ktorou je dobré sa uberať. Očakávame, že štandardná e-kniha by mohla byť približne o 30% lacnejšia ako tlačený ekvivalent. Knižka, ktorá bežne stojí 9,99€ by teda mohla byť dostupná za 6,99€. Je to samozrejme vec vývoja.

Budú sa dať kúpiť aj novinky, alebo budú k dispozícií len staršie tituly?

Zo začiatku bude noviniek zrejme pomenej – kvôli obavám z ich nelegálneho šírenia. Ak sa však tieto obavy ukážu ako neopodstatnené, veríme, že nám vydavatelia radi poskytnú aj úplné novinky.

A čo zahraničná literatúra, budete ponúkať aj tú?

Radi by sme ponúkli čo najširšie portfólio e-kníh. Či ponúkneme aj zahraničné, závisí len od toho, či budeme schopní vyjednať prijateľné podmienky so zahraničnými agregátormi obsahu, prípadne priamo vydavateľmi (napríklad čo sa týka Českej republiky).

Aké formáty e-kníh budú k dispozícií? Budem si musieť platiť za každý formát zvlášť?

Štandardne budeme ponúkať formáty EPUB a PDF. EPUB je celosvetový, otvorený štandard elektronického publikovania, za ktorým stojí koalícia najväčších svetových vydavateľstiev a vedúcich technologických spoločností. PDF je veľmi rozšírený formát. Drvivá väčšina čítacích zariadení dnes umožňuje čítanie e-kníh v týchto formátoch, preto sme sa pre ne rozhodli aj my – aby ste si mohli naše e-knihy prečítať na čo najširšom spektre elektronických čítačiek. Naša filozofia sa opiera o presvedčenie, že zákazník si kupuje obsah, a nie formát. Preto Vás v žiadnom prípade nebudeme nútiť platiť za každý formát zvlášť. Ak uznáte za vhodné, že sa Vám zíde aj iný formát, jednoducho si ho stiahnete z vlastnej virtuálnej knižnice. Ak by sme o 2-3 roky zistili, že štandardom sa stáva iný formát, radi zaradíme do ponuky aj ten, a vy si jednoducho aktualizujete knižnicu. Nechceme, aby ste zostali odkázaní na zastaralé formáty, alebo aby ste si museli znovu kupovať to, čo už ste si raz kúpili.

Budú e-knihy chránené proti nelegálnemu kopírovaniu?

Pri tituloch, kde o to vydavatelia požiadajú, sme povinní zabezpečiť e-knihy proti nelegálnemu kopírovaniu. Hlavným motívom vydavateľov je chrániť svojich autorov, aby neboli poškodzovaní nelegálnym šírením diel, na ktorých tvrdo pracovali. Zo začiatku sa to bude pravdepodobne týkať takmer všetkých titulov. Zvolili sme technológiu Adobe DRM (digital rights management – manažment digitálnych práv), ktorá sa stáva celosvetovým štandardom. Používajú ju nielen zahraniční kníhkupci, ale napríklad aj knižnice vo Veľkej Británii. Podporu Adobe DRM má priamo zabudovanú väčšina čítačiek elektronických kníh, ktoré sú dostupné. Preto sme ju zvolili aj my, aby ste si e-knihy prečítali na čo najširšom spektre čítačiek od rôznych výrobcov. Medzi naprominentnejšie čítačky s Adobe DRM patria napríklad modely SONY, francúzsky Bookeen či americký Nook od kníhkupectva Barnes&Noble.

Prakticky to znamená, že Vami zakúpená chránená e-kniha bude registrovaná na Vaše osobné číslo. Na toto číslo budete mať možnosť registrovať si až 6 zariadení (napríklad počítač, notebook a čítačku..), na ktorých môžete e-knihy bez problémov čítať. Ak by Vám však niekto poslal svoju chránenú e-knihu napríklad e-mailom, už by ste si ju nemohli prečítať, keďže by nesúhlasili registračné čísla.

Budú e-knihy obsahovať aj ilustrácie?

Samozrejme. Elektronické čítačky kníh vybavené obrazovkou na báze elektronického papiera však zatiaľ štandardne zobrazujú ilustrácie v šestnástich odtieňoch šedej, technológia farebného elektronického papiera zatiaľ nedosiahla potrebné parametre, aby bolo možné ju hromadne nasadiť. 16 odtieňov ale stačí, aby boli ilustrácie veľmi pekne čitateľné.

Nebude problémom diakritika v slovenských (českých..) e-knihách?

Nebude, slovenčina, čeština a iné jazyky, obsahujúce špeciálne znaky sa zobrazia korektne. Proti problémom so zobrazovaním špeciálnych znakov sme sa rozhodli bojovať pripájaním písma priamo k e-knihe. Naše e-knihy tak budú korektne čitateľné aj na čítačkách, ktorým chýba podpora špeciálnych znakových sád – napríklad modely SONY, a to bez zásahu do predinštalovaného softvéru. Môže sa stať, že v systémových menu na čítačke, nad ktorými nemáme kontrolu, budú miesto niektorých znakov napríklad otázniky, samotný obsah knižky však bude zobrazovať všetky znaky tak, ako má.

Bude Martinus.sk ponúkať aj čítačky elektronických kníh? Aké?

Áno. Na konkretizáciu modelov je zatiaľ priskoro, postupne od dodávateľov preberáme ďalšie modely na testovanie. Akonáhle splnia naše kvalitatívne požiadavky, radi ich ponúkneme. Základnou požiadavkou je pre nás kvalitný elektronický papier a podpora Adobe DRM. Radi by sme zaradili niečo pre každého. 5, 6, 9 – 10 palcové modely, modely s dotykovým ovládaním, modely s klávesnicou, modely obsahujúce wi-fi, bluetooth, dodatočnú funkcionalitu ako výkladové a prekladové slovníky, tvorbu poznámok… Budeme sa snažiť zabezpečiť, aby si každý našiel zariadenie, ktoré mu vyhovuje.

Dá sa na čítačke e-kníh robiť aj niečo iné, než čítať e-knihy?

Okrem samotného čítania je na mnohých modeloch možné vyhľadávať v texte, vyznačovať, robiť si poznámky, používať výkladový či prekladový slovník, prezerať si obrázky v 16 odtieňoch šedej. Niektoré modely vedia prehrávať hudbu, respektíve audio knihy. Môžu obsahovať aj internetový prehliadač, ale je to skôr doplnková funkcia, keďže elektronický papier je určený predovšetkým na čítanie e-kníh.

Čo keď mám doma veľa kníh v PDF (.EPUB, .PDB, .DOC, .TXT atď..) formáte? Budem si ich vedieť prečítať?

To závisí od konkrétneho modelu čítačky. Ak podporuje formát, ktorý sa snažíte prečítať, nemal by byť problém. Treba však mať na pamäti, že obrazovky čítačiek sú relatívne malé (štandardne 6’’), preto môže byť PDF v základnom zobrazení veľmi drobné. Záleží od softvéru v čítačke, akým spôsobom si poradí so zväčšovaním. Niektoré “zoomujú”, to znamená že zväčšia určitú časť strany a čitateľ sa následne po strane posúva. Iné zvládajú takzvaný reflow, čiže ak je PDF textové (dá sa vyznačiť text, nie je skenované vo forme obrázkov), čítačka je schopná zväčšovať písmo a celý text prispôsobovať veľkosti obrazovky, takže je síce porušený pôvodný vzhľad stránky, ale text je výborne čitateľný.

Vlastním Amazon Kindle, budem si môcť prečítať e-knižky zakúpené u vás?

Veľmi nás to mrzí, ale pri chránených e-knihách to zatiaľ žiaľ možné nebude. Spoločnosť Amazon používa uzavretý, vlastný systém. Na čítačky Kindle je preto možné nakupovať e-knihy jedine cez Amazon, alebo nechránené e-knihy (tých je ale zatiaľ minimum). Ak sa vydavatelia rozhodnú ponúkať aspoň niektoré tituly nechránené, v princípe pre nás nie je problém ponúknuť ich aj v mobi formáte, ktorý Kindle podporuje.

Problém nastáva pri chránených tituloch. Keďže vo väčšine prípadov budú vydavatelia ochranu proti nelegálnemu kopírovaniu požadovať (a majú na to plné právo), sme povinní ju zabezpečiť. Technológia DRM ochrany používaná na Kindle patrí spoločnosti Amazon, nemáme ju k dispozícií a nemôžeme s ňou ani samovoľne narábať. Aby sme teda mohli ponúkať chránené tituly na Amazon Kindle, je nutná spolupráca spoločnosti Amazon. Oslovili sme ich so žiadosťou o takúto spoluprácu, o odpovedi budeme informovať, akonáhle nám bude doručená.

Sme však skeptickí. Amazon nedovoľuje svojim zákazníkom kupovať chránené e-knihy od iných kníhkupcov už niekoľko rokov, je to teda žiaľ súčasť ich stratégie. Nepodporuje ani celosvetový štandard EPUB. Koniec koncov, aj preto je čítačka Kindle taká “lacná”, púta totiž zákazníka ku konkrétnemu obchodu – Amazon. Amazon si dotovanú čítačku neskôr vynahradí predajom obsahu.

Ak Amazon nezmení svoju stratégiu, legálne riešenie zostáva zrejme len jedno – bojkotovať Kindle, neakceptovať obmedzenie, ktoré Amazon zákazníkovi vnucuje spolu so zariadením. Chápeme, že pre zákazníkov, ktorí už do Kindle investovali, je to veľký problém, ale zmeniť to môže jedine Amazon, my (a nielen my, ale aj ostatní kníhkupci) sme bezmocní.

Bude možné čítať e-knihy na mojom mobilnom zariadení?

Chránené knižky bude možné čítať prostredníctvom aplikácií tretích strán na zariadeniach s operačnými systémami iOS (iPhone, iPad) a Android. Zároveň vyvíjame vlastné aplikácie, aby sme maximálne uľahčili nielen čítanie, ale aj nákup a získanie e-kníh prostredníctvom mobilných zariadení s týmito operačnými systémami.

Budete ponúkať aj nahovorené (audio) knihy?

Ponúkame ich už dlhší čas. Je možné, že keď sa budú e-knihy tešiť záujmu, pristúpia vydavatelia ochotnejšie aj k nahovoreným, audio knihám. Našu momentálnu ponuku audiokníh nájdete TU.

    Napíšte komentár
  1. Povinný údaj
  2. Váš web alebo blog
  1. wassernixe 10. 11. 2010 00:39

    teším sa, že tento článok sa tu objavil ako aj tomu, že ste nám na Bibliotéke priblížili možnosti, ktoré e-knihy poskytujú. najviac sa teším ale tomu, že budú u vás dostupné tak e-knihy, ako aj čítačky. dúfam, že sa tým rozhýbe trh a budeme mať väčší a lepší výber.

    1. Radovan Ščibrany 10. 11. 2010 16:21

      Sme radi, že článok potešil. Je reakciou na obrovský záujem o e-knihy a čítačky na Bibliotéke, ktorý predčil všetky naše očakávania. Priniesť väčší a lepší výber k spokojnosti Martinusákov je primárny cieľ, ktorý spustením e-kníh sledujeme. Ďakujeme za podporu, budeme sa snažiť! :-)

      Rado Ščibrany, Martinus.sk

  2. Macio 10. 11. 2010 16:28

    Som rád, že sa konečne niekto odhodlal ku komerčnému poskytovaniu obsahu pre e-readery. Sám som majiteľom SONY PRS-600. Som zvedavý ako sa bude vyvíjať ponuka e-bookov na vašej stránke.

  3. marek 11. 11. 2010 13:26

    aj ja veľmi pekne ďakujem za článok a najmä za odvahu vstúpiť do rieky e-kníh. Priznávam však, že môj entuziazmus spojený s Amazon Kindle dostal po návšteve vášho stánku na Bibliotéke vážnu ranu :(
    Keď však ponúknete aj čítačky, a to za rozumnú cenu, tak bude mať možno zmysel do toho ísť. Bežní čitatelia totiž nemajú čas, chuť a odvahu loziť po zahraničných weboch a hľadať lacnú a dobrú čítačku. Možno by stálo za hriech “zadotovať” nejakú čítačku a viazať jej nákup na nákup niekoľkých titulov na martinuse. Zákazník bude mať formu a aj obsah. Hm?

    1. Radovan Ščibrany 11. 11. 2010 16:16

      Zdravím Marek,

      som veľmi rád, že ťa náš článok a náš zámer rozhýbať e-knihy na Slovensku potešil:-) Osobne musím povedať, ze viazanosť na Amazon schladila aj môj entuziazmus z Kindle, inak by som už zrejme dávno jeden vlastnil :-/ Určite chceme ponúknuť kvalitné čítačky za čo najprijateľnejšie ceny, neprestaneme hľadať a zhánať, kým ich nebudeme mať v ponuke.

      Čo sa týka dotovania čítačky takouto formou, nie som si úplne istý, ako by to vyzeralo – ťažko totiž ukladať zákazníkovi povinnosť nakupovať u nás. Ako schodnejšia sa mi javí opačná cesta dotovania – zákazník k čítačke zakúpenej u nás dostane poukážku na nákup e-kníh v hodnote x EUR. Čo hovoríš na takúto formu?

      S pozdravom,
      Rado Ščibrany, Martinus.sk

      1. marek 11. 11. 2010 21:10

        Rado a ešte jeden spôsob: k zakúpeným x knihám dostanem poukážku na zľavu čítačky :)

        A týmto si zaistíte aj zákazníkov, aj kupcov čítačky…

        1. Peter 11. 11. 2010 21:21

          :) takže čo bolo skôr vajce alebo sliepka?? Jednoducho to berieš naopak. Rozumne to napísal Radovan jednoducho keď si zakúpiš čítačku v martinuse dostaneš zľavu dajme tomu 10 percent na jeden rok na nákup kníh v martinuse. Toto je logické lebo skôr si kúpiš čítačku ako samotný ebook. Preto s Vami Rado súhlasím a teším sa na spustenie predaja u Vás aj keď vlastním kindle ale jailbreak to nejako zvládne a budem môcť čítať aj knihy od Vás :) Good luck

          1. marek 12. 11. 2010 08:27

            Tak veru. Poukážku na nákup x e-kníh spolu s nákupom čítačky alebo pri nákupe x normálnych kníh možnosť zľavy pri kúpe čítačky. samozrejme, že aktuálnou by bola len jedna zľava… Ideálny model :)

          2. Radovan Ščibrany 11. 11. 2010 22:20

            Ahojte,

            vždy je možnosť čítať e-knihy aj bez čítačky (minimálne kým sa k nej človek dopracuje), takže to teoreticky je možné spraviť aj v opačnom garde – ale Marek možno nemyslel zvýhodnenie len za už zakúpené e-knihy, ale aj knihy. Čiže by sme odmeňovali všeobecne zákazníkov Martinusu a umožnili im takto jednoduchší prístup k čítačkám aj e-knihám. Ďakujeme za podnety a pozitívne naladenie! :-)

            Rado

  4. Ivan 11. 11. 2010 15:02

    Nie celkom chapem to obmedzenie na 6 zariadeni … pocitace, telefony, citaccky, tablety … vsetko je to spotrebna elektronika tak na 2-4 roky … ak si “miniem” vsetkych 6 registracii a kupim si nove zariadenie, uz sa mi nepodari na nom knizku citat ?

    1. Radovan Ščibrany 11. 11. 2010 16:22

      Ahoj Ivan,

      vďaka za veľmi dobrú otázku. Limit stanovený Adobe DRM je v skutočnosti 6 počítačov a 6 viazaných zariadení (čítačky..). Tento limit sa postupom času zvyšuje, aby boli zohľadnené prípady ako zastaranie/predaj/strata zariadenia. Ak však napriek tomu zákazník narazí na tento limit, pošle prostredníctvom web rozhrania tzv. “support ticket” a tento limit mu bude upravený (napríklad odstránením už nepoužívaných zariadení).

      Význam samotného obmedzenia je snaha zabrániť obídeniu ochrany.

      Pekný deň,
      Rado Ščibrany, Martinus.sk

  5. Historik 11. 11. 2010 23:22

    Tak to ma mrzí, ale u mňa ste bez šance. Podpora Kindle 3 je pre mňa absolútnym základom kúpy akejkoľvek elektronickej knihy a pokiaľ toto nebudete mať vyriešené, je mi ľúto… Žiadne DRM nechcem a kým to vydavatelia nepochopia, dovtedy budú prichádzať o zisky. Bestsellerov je na nete v cz/sk požehnane a keď sa rýchlo nespamätajú, dopadnú ako hudobné vydavateľstvá…

    1. Mario 12. 11. 2010 07:33

      Problem je, ze oni sa nespamatju. A za to uz Martinus asi nemoze.

      1. Radovan Ščibrany 12. 11. 2010 11:29

        Či bude alebo nebude titul chránený DRM, zavisí na vydavateľovi. Nie všetky tituly tak musia byť nutne chránené. Vzhľadom na to, že stojíme na začiatku niečoho nového (na Slovensku), je podľa môjho názoru prirodzenejšie začať s DRM a prípadne od neho postupne upustiť, než obrátene. Verím, že skôr či neskôr sa uskutočnia experimenty s titulmi bez DRM. Potom je už len mojím zbožným prianím, aby tieto experimenty neskončili fiaskom, ktoré potvrdí “nutnosť DRM”.

        Samozrejme máte právo odmietať DRM a e-knihy ním opatrené. Váš názor je pre nás dôležitý, vážime si ho a dúfame, že čím skôr budeme môcť vyhovieť aj vám. Otázka podpory Kindle bude bez DRM jednoducho riešiteľná pridaním ďalšieho formátu.

        S pozdravom,
        Rado Ščibrany, Martinus.sk

        1. Mišo 12. 11. 2010 23:54

          a uvažovali ste vôbec na tým “sociálnym” drm? že by bola kniha v Mobi, ale bolo by tam zakomponované meno človeka čo to kúpil?

          1. Radovan Ščibrany 13. 11. 2010 17:53

            Samozrejme uvažovali. Na prvý pohľad sa to môže zdať ako elegantné riešenie, ale nesie so sebou značné riziká pre obe strany – vydavateľov/distribútorov a zákazníkov. Popisujem to vyššie, v komentári na túto tému.

  6. TiLK 12. 11. 2010 00:28

    “Vlastním Amazon Kindle, budem si môcť prečítať e-knižky zakúpené u vás?”

    Ľudia z rajknih.sk tvrdia, že ich knihy sa na kindle budú dať čítať s jediným obmedzeným, že na každej tretej strane bude meno toho, kto si knihu kúpil. Kindle má výhodu v tom, že každé má unikántu emailovú adresu, na ktorú stačí poslať obsah, netreba ho teda spájať s PC (pri 3G verzii sa tam takto dá poslať obsah prakricky hocikde za pár centov).

    1. Radovan Ščibrany 12. 11. 2010 11:42

      Znamená to, že sa zrejme vydali cestou tzv. “social DRM”, čiže e-kniha neobsahuje “fyzické” prekážky, ktoré by bránili jej šíreniu. Opiera sa o presvedčenie, že e-knihu, ktorá obsahuje citlivé údaje kupujúceho, nebude kupujúci ochotný šíriť. Vie totiž, že v prípade nelegálneho šírenia je vystopovateľný ako vinník. Nie všade sa používa e-mail, častejšie sú to telefónne číslo alebo číslo kreditnej karty, prípadne kombinácia týchto údajov.

      Ako každé DRM, aj sociálne DRM má svoje výhody a nevýhody, ako pre zákazníka, tak pre vydavateľa. My v ňom vnímame niekoľko veľkých problémov, ktoré je nutné vyriešiť, kým nad ním budeme môcť reálne uvažovať. Problém je, že sa už kvôli podstate celej myšlienky vyriešia len veľmi ťažko.

      Rado Ščibrany, Martinus.sk

      1. Mario 13. 11. 2010 20:21

        Majú klasické DRM s registráciou zariadení. Nezdá sa mi, že by podpora Kindle 3 bola niekde spomenutá.

        1. JanSam 13. 11. 2010 21:22

          No neviem ako vo vasom pripade, ale ked som bol na stanku RK.sk ja, tak tam boli tri cicky, ktore opakovali naucene frazy. Ocividne ani jedna z nich nemala paru, co je Kindle, tak si “tipli” odpoved. Aspon taky bol moj dojem. Na druhy den som tam stretol takeho mocnejsieho pana, ktory rozpraval po cesky, ktory sa tvaril, ze mu to vsetko patri (ale ci to tak je neviem). Ten zas pre zmenu hovoril stale nieco ine, ako mu to prave vyhovovalo. Som skutocne zvedavy, aka bude realita…
          Aj tak nechapem, co tu tak siahodlho riesite. Ked je take lahke zlomit DRM, tak si kupujte ebooky, zlomte DRM, precitajte na Kindli a kupte si dalsie knihy. Ked sa tym nebudete chvalit a nebudete sirit tie knihy dalej, tak to urcite nikomu vadit nebude. :-P

          1. Mario 13. 11. 2010 21:49

            Nehovorím, že to dokážem ja :D . A Kindle nemám.

      2. TiLK 12. 11. 2010 22:28

        V čom je ten zásadný problém? Mne sa to totiž javý ako jednoduchšia cesta…

        1. Radovan Ščibrany 13. 11. 2010 17:46

          Technicky jednoduchšia skutočne je – nielen pre platiaceho zákazníka, ale aj pre človeka, ktorý by chcel danú publikáciu nelegálne šíriť. To je prvý problém. Ďalším problémom je, že nie každý zákazník akceptuje možnosť mať v e-knihe svoje meno, prípadne ešte citlivejšie údaje. A zvážme toto: ako zareagovať v situácií, kedy je zákazníkovi odcudzená čítačka, prípadne ju stratí – o niekoľko minút už môžu všetky jeho publikácie byť zavesené na webe, vrátane jeho osobných údajov. To je situácia, ktorá by nepotešila ani vydavateľov, ani zákazníka.

          1. Mario 13. 11. 2010 20:10

            Ale tie ebooky budú nelegálne šírené aj tak, každý kód sa dá prelomiť a takmer každý ebook je cracknutý a volne šírený do týždňa od jeho vydania, hlavne pri bestselleroch. A to už je jedno odkiaľ tie ebooky pochádzajú, budú šírené a sťahované aj tak. Práve preto je zbytočné obmedzovať užívateľov, keď to “pirátov” očividne ani nespomalí. Zisky vám idú od platiacich užívateľov a čím menej ich budete obmedzovať, tým viac ich pribudne.

          2. Radovan Ščibrany 14. 11. 2010 12:13

            Mario, opäť poviem: rozhodnutie o použití/nepoužití DRM je v kompetencii vydavateľov. Je úplne jasné, že každá ochrana je prekonateľná. Súhlasím, že obmedzovanie platiacich zákazníkov nie je správna cesta, no v súčasnosti je to o hľadaní vhodného kompromisu. Ak vydavateľ cíti potrebu bojovať proti nelegálnemu šíreniu týmto spôsobom, musíme mu vyhovieť. Som si istý, že je to vec vývoja – je však treba zvážiť aj to, že keby sa začalo bez DRM, a ukázalo by sa, že nelegálne šírenie vysoko dominuje nad predajom, mohlo by to znamenať koniec oficiálnych e-kníh u nás na najbližšie roky.

          3. Mario 14. 11. 2010 14:41

            Ja viem. A DRM mi nebude vadit, ak bude iPad aplikacia dostatocne prehladna a plynula. Ja len hovorim, ze je to takmer zbytocne.

          4. Radovan Ščibrany 14. 11. 2010 17:28

            O to sa budeme samozrejme snažiť zo všetkých síl :-) Dúfam, že sa dočkáme budúcnosti, v ktorej vôbec nebude potrebné zaoberať sa DRM.

  7. marek 12. 11. 2010 14:08

    Ešte jedna otázka: na bibliotéke som pre krátkosť času strávil iba niekoľko minút pri čítačke. Máte nejaké typy čítačiek – minimálne tie dva, ktoré boli na výstave – aj k dispozícii na vyskúšanie/pohladkanie v kamenných predajniach?
    Ďakujem

    1. Radovan Ščibrany 12. 11. 2010 17:57

      Zatiaľ nie, keď nám dorazia a vyriešime to po technickej stránke, vyskúšame ich dať na vyskúšanie :-) Je to teda otázka času.

  8. Grafo 15. 11. 2010 12:03

    Zdravím… Mám Kindle 3, e-pub mi plne vyhovuje, nakoľko ho je Amazon schopný bezplatne prekonvertovať a doručiť do čítačky. Horšie to bude s DRM. Zháňať “ladítko” aby som sa ho zbavil je u akéhokoľvek legálne kúpeného tovaru oštara. Čo je ale hlavné, v Martinuse ste sa rozhodli pohnúť trh aj týmto smerom. Ja len dúfam, že nezostane len pri proklamácii a časom sa dočkáme širokého výberu titulov v SJ. Držím palce!

    1. Radovan Ščibrany 15. 11. 2010 15:43

      Grafo, ďakujeme za podporu :-) Skutočne sa budeme snažiť priniest široký výber SJ titulov, bez kvalitnej ponuky sa nikam nepohneme. Nebude to však úplne hneď, ponuka bude rásť postupne. Čo sa týka DRM, veríme, že časom sa bez neho e-knihy pokojne zaobídu. Na to, aby sme naštartovali, je to ale nevyhnutnosť. Bez DRM by sme nemali čo ponúknuť – vydavatelia by nám svoje diela jednoducho nedali k dispozícii.

  9. shs 17. 11. 2010 22:30

    DRM podla mna nic neriesi… je x sposobov ako sa dostat k e-knihe… ci uz legalne alebo nelegalne… ci k SVK, CZE al. ENG… je to v kazdom cloveku aku cestu si zvoli…

    1. Macio 21. 11. 2010 19:44

      Na to ale musia prísť samotné vydavateľstvá. Oni si len naivne myslia, že keď budú cez DRM strpčovať život užívateľom, tak tým zabránia, resp. sťažia kopírovanie obsahu e-bookov. Najskôr si to musia vyskúšať s DRM neskôr aj tak prejdú na systém bez DRM tak ako aj všetky e-story s hudbou. Tiež za každú cenu na začiatku pridávali DMR a aj tak sa hudba kopírovala ďalej… Budeme to musieť pretrpieť my užívatelia.

  10. Macio 21. 11. 2010 19:39

    Viete, už presný termín spustenia predaja e-bookov? Bude predaj prebiehať na klasickej stránke martinus.sk alebo na novy. martinus.sk? Budú v ponuke okrem klasických kníh beletrie aj napr. časopisy v dig.podobe, ktoré sa dajú bežne kúpiť v PNS?

    1. Radovan Ščibrany 21. 11. 2010 23:19

      Macio, spustenie predaja prvych titulov by sme radi stihli este do konca novembra. Predaj bude prebiehat na stranke martinus.sk, ale nebude uz tak celkom klasicka:-) Primarne sa zameriavame na e-knihy, ale ak budu priaznive podmienky aj pre distribuciu ineho digitalneho obsahu, urcite sa nebudeme branit.

  11. Misojogi 22. 11. 2010 00:34

    v pripade ze si kupim papierovu knihu a rozhodnem sa mat aj ebook tak co urobite?
    musim si znova kupit este aj ebook?
    cize defacto za tu istu knihu platim dvakrat …
    nie je napr pravidlo ze ked som si u Vas kupil papierovu knihu, tak ebook dostanem trebars za priplatok 10% z ceny knihy?

    dvakrat platit za tu istu knihu sa mi teda naozaj nechce …

    1. Radovan Ščibrany 22. 11. 2010 12:58

      Misojogi, boli by sme skutocne velmi neradi, keby bolo treba platit plnu sumu za tlacenu knizku aj e-knihu v pripade, ze ma nas zakaznik zaujem o obe. Radi by sme ponukali moznost, aku spominas, pristup k elektronickej verzii za urcity priplatok. Otazka znie, ci budu Tvoj a nas nazor zdielat aj vydavatelia a autori – oni urcuju zakladne pravidla, preto bude na ich rozhodnuti, ci umoznia taketo “balicky” (kniha a e-kniha). Pevne verime, ze ano ;-)

      1. Mario 1. 12. 2010 08:19

        Na Amazone som videl rozne DVD s tzv. Digital Copy. Vyzera, ze su celkom popularne. Dufam, ze sa to iste stane aj s knihami.

  12. Tatiana 22. 11. 2010 09:26

    Zaujímalo by ma, ako vidíte budúcnosť z pohľadu knižníc – bude upravovaná problematika autorských práv a registrácie pre absenčné vypožičiavanie e-kníh? Knižnice asi nebudú požičiavať aj samostné čítačky…

    1. Radovan Ščibrany 22. 11. 2010 15:04

      Tatiana, myslím si, že už sa vytvárajú podmienky pre rozvoj aj v tejto oblasti. Vo svete je to bežná vec. Spomeňme napríklad Veľkú Britániu. Knižnice nepožičiavajú samotné čítačky, ale chránené elektronické knihy. Registrovaný čitateľ si požičanú e-knihu skopíruje do svojej vlastnej čítačky. Knižnica určí, aká informácia má byť v e-knihe zaznamenaná, napr. na kto je oprávnený e-knihu čítať, kedy e-kniha expiruje, či je z nej možné tlačiť a podobne. Čitateľ po dobu určenú knižnicou môže knižku využívať, po uplynutí expiračnej doby je knižka “vrátená do knižnice” a pre ďalšie čítanie si ju musí znovu vypožičať. Že by to bol koniec zabudnutých knižiek z knižnice? :-) Martinus.sk bude ponúkať čítačky, ktoré takéto požičiavanie podporujú.

  13. MaHo 23. 11. 2010 20:20

    Na e-booky z Martinusu som sa veľmi tešil. Ale žiaľ, nekúpim. Nie s DRM. Takéto obmedzenia nemienim akceptovať.
    Chcem právo čítať zakúpenú e-knihu kedy chcem, kde chcem a najmä – na čom chcem.
    Jasné, že mám Kindle :-)
    Práve preto si novú čítačku kupovať nebudem.

    Vydavatelia kníh robia presne tú istú chybu, ako hudobné vydavateľstvá. No veď ako to nakoniec dopadlo s DRM v hudobnom priemysle?

    E-booky budem Vás nakupovať veľmi rád a presvedčím aj všetkých v mojom okolí. Ale až potom, keď budem zákazníkom-pánom a nie zákazníkom-potenciálnym delikventom na poli autorských práv ;-)

    Dovtedy držím palce a pozrone sledujem…

    1. Radovan Ščibrany 24. 11. 2010 13:40

      MaHo, ďakujeme za názor. Tento postoj je samozrejme úplne legitímny a je pre nás cennou informáciou, ktorú môžeme tlmočiť smerom k vydavateľom a autorom. Akonáhle sa v našej ponuke objavia tituly bez DRM, budeme o tom informovať. Ďakujeme za podporu a pevne veríme, že nepotrvá dlho a vyhovieme aj Tebe :-)

  14. sten32 24. 11. 2010 14:36

    Perfektné! Akurat som s hovoril že je strašná škoda že na slovensku nieje firma ktorá by predávala ebooky. Budete mat aj aplikaciu na iPad/iPhone alebo ako?

    1. Radovan Ščibrany 24. 11. 2010 15:11

      sten32, zdieľame Tvoje nadšenie :-) Aplikáciu na iPad/iPhone riešime, nebude to však hneď. Podľa informácií, ktoré máme, by ale malo byť možné čítať u nás predávané tituly prostredníctvom aplikácií tretích strán, napr. txtr Reader. Tá by si mala vedieť poradiť aj s titulmi chránenými Adobe DRM.

      1. Mario 1. 12. 2010 22:16

        Bluefire Reader je podla mna lepsi, ale to je vec nazoru :D

        1. Radovan Ščibrany 2. 12. 2010 02:28

          Mario, preto som hovoril “napriklad” o txtr. Okrem Bluefire Readera pribudnu mozno dalsie, kazdy si vyberie, co mu vyhovuje :-)

      2. sten32 24. 11. 2010 15:49

        Super, tak sa teším :)

  15. Celeblith 25. 11. 2010 08:51

    Konkurencia nespi, povedala by som, ze Vas uz stihli predbehnut…:) Este stale ziadny termin, ze kedy konecne? :)
    Chcela som sa spytat, ako to bude s platenim za ebooky? A asi nebude mozny osobny odber…?

    1. Radovan Ščibrany 25. 11. 2010 10:51

      Celeblith, vieme, ze nespi :-) Myslime si vsak, ze je dolezitejsie zacat kvalitne, nez zacat rychlo. Slubili sme termin do konca novembra a robime vsetko preto, aby sme to dodrzali:-)

      Platit za ebooky bude mozne platobnou kartou, internet bankingom a zakaznici Orange Slovensko, a.s., budu mat navyse moznost platit prostrednictvom SMS. Osobny odber na predajni by eliminoval jednu z najvacsich vyhod elektronickych knih – ze je mozne kupit a stiahnut ich prakticky kdekolvek, kde je mozne pripojit sa na internet.

      Ak Ti spominane typy platieb nevyhovuju, mozno Ta potesi informacia, ze uvazujeme nad zavedenim “kreditu”, ktory by sa dal predplatit na predajni. Pri nakupe e-knih by mal zakaznik moznost uhradit nakup z tohto kreditu. Co povies?

      1. Celeblith 25. 11. 2010 11:33

        Paci sa mi vase napady! :)

  16. Martin Reško 9. 12. 2010 13:01

    Ako to vypadá s termínom spustenia predaja e-bookov, keďže termín začiatok decembra nevyšiel. Je to reálne do konca roku 2010?

    1. Radovan Ščibrany 9. 12. 2010 14:31

      Ahoj Martin,

      mrzí nás, že prvý termín nevyšiel, pracujeme na tom, ako sa len dá. Spustenie už takmer visí na vlásku, niekoľko desiatok titulov netrpezlivo čaká na povel, po ktorom budú okamžite dostupné :-)

      1. Martin Reško 11. 12. 2010 23:07

        Som rád, že sa to nakoniec podarilo (11.12.2010). Možno by nezaškodilo dať nejakú knihu, ktorej skončili autorské práva na free download (vo formáte v akom ponúkate platené knihy), aby si záujemcovia mohli vyskúšať jej stiahnutie, resp. uloženie/čítanie na svojom e-readeri.

        1. Radovan Ščibrany 12. 12. 2010 13:59

          Ďakujeme za nápad, a aj my sme radi:-) Ukážky z e-kníh pripravujeme, pri každom titule bude časť e-knihy zdarma dostupná na stiahnutie. Čo sa týka knihy (kníh) na free download, zvažujeme viaceré možnosti – radi by sme Vám priniesli aj túto možnosť.

  17. Citatel 12. 1. 2011 06:26

    Zdravicko, mam niekolko otazok:

    1. To ze si knihu stiahnem do pocitaca, znamena ze sa stava kopirovatelna. Teda, ak tvrdite ,ze stiahnutu knihu mozem citat aj na PC, mozem ju skopirovat blizkym, priatelom presnejsie komukolvek. On ju moze citat na svojom PC a takto to moze ist kludne dalej.

    2. Ak si kupim knihu raz a dajme tomu sa mi pokazi citacka resp. mi odide citacka aj pocitac, je mozne knihu od vas znova stiahnut bez poplatkov ?

    3. Ako je zabezpecene to, ze jednu knihu nedostane viacej ludi na citacku. Co ak mam v domacnosti 2 citacky ? Bude sa dat jedna kniha citat na dvoch ?

    Pytam sa to vsetko preto lebo vidim ze si staci asi zakupit len jednu verziu knihy medzi napriklad 10 ludi. Zvysok vyriesi kopirovanie, alebo sa mylim ? Neklesne predaj knih ?

    1. Radovan Ščibrany 12. 1. 2011 12:08

      Dobry den,

      1. Ano, stiahnutim do pocitaca sa e-kniha stava kopirovatelna. Jej dalsie sirenie je vsak porusenim licencnych podmienok. Volne sirit je mozne len tituly, ktorym vyprsali autorske prava. Takisto je rozdiel, ci ide o knihu chranenu proti kopirovaniu prostrednictvom DRM, alebo nie. E-knihy chranene prostrednictvom DRM je sice mozne fyzicky skopirovat, ale nikto okrem drzitela licencie (zakaznika, ktory ju kupil) danu e-knihu neotvori. Zatial vsetky tituly dostupne na Martinus.sk su chranene proti nelegalnemu kopirovaniu. Tuto ochranu pozaduju vydavatelia, prave kvoli obavam z nelegalneho kopirovania.

      2. Ano, citatel najde svoje e-knihy zakupene na Martinus.sk bezpecne ulozene vo svojej E-kniznici v sekcii Moj Martinus. Ak sa stane, ze si citatel e-knihu vymaze, zlyha citacka, odide disk, alebo nastane ina podobna situacia, pristup k e-knihe nestrati.

      3. Toto zabezpecuje pri e-knihach chranenych tzv. DRM (digital rights management), cize ochrana proti nelegalnemu kopirovaniu. Kazda e-kniha je pri stiahnuti naviazana na osobny identifikator zakaznika, ktory ju stahuje. Tym je umoznene, ze si tuto e-knihu precita len zakaznik, ktory si ju kupil. Ak by e-knihu postupil inemu cloveku, ten ju jednoducho neotvori, lebo nesedia osobne identifikatory.

      Na vlastne osobne identifikacne cislo je mozne zaregistrovat 6-krat pocitac a 6-krat prenosne zariadenie (citaciek, smartphonov..), aj viacero naraz. Zakaznik potom moze svoje e-knihy citat na ktoromkolvek z tychto zariadeni, pre maximalny komfort.

  18. jozef 30. 7. 2011 10:50

    Zabudol som heslo pre Adobe ID, dá sa stým niečo urobiť?
    Kúpil som si čítačku a nemôžem ju prihlásiť.
    Mohli by ste mi niečo poradiť?

    1. Radovan Ščibrany 30. 7. 2011 19:03

      Jozef, resetovanie hesla je velmi jednoduche. Navstivte stranku Adobe.com:

      https://www.adobe.com/cfusion/membership/index.cfm?loc=sk_sk&nl=1

      kliknite na “Did you forget your password?” a zadajte svoje Adobe ID. Do Vasej mailovej schranky, ktora je zaroven Vasim Adobe ID, dostanete nove heslo.

  19. igor 11. 4. 2012 12:19

    DRM ochrana je velmi mizerna a kazdy aspon trosky zrucny ajtak ju dokaze odstranit. Co ak si kupim knihu od martinusu, DRM dam prec a precitam si pre svoju potrebu tuto knihu na kindle?

    1. Radovan Ščibrany 11. 4. 2012 12:52

      Igor, povinnosť používať DRM ochranu určujú vydavatelia. Je do istej miery prirodzené, že sa snažia chrániť diela svojich autorov. Odstraňovanie DRM ochrany je v rozpore s licenčnou dohodou a podmienkami používania e-kníh, http://www.martinus.sk/?uMod=other&uTyp=doc&uDoc=eknihy_lp. Používaním e-knihy pre svoju osobnú potrebu by teda problém nevznikol, odstránením DRM ochrany áno.

  20. peter 14. 5. 2012 14:56

    ako spokojnemu majitelovi kindlu mi vasa vyzva bojkotovat amazon pride znacne smiesna. od amazonu sa naozaj mozete len a len ucit ucit ako sa robi ebook biznis. kupil som si vo vasom obchode eknihu, zaplatil som ju cez internet banking, je to uz skoro hodina (55minut zatial) a este stale nieje objednavka vybavena a kniha nieje dorucena. cez amazon mate knihu v citacke hned ako ju zaplatite. dufam ze amazon co najskor povoli publikovanie knih a v sk/cz jazyku a nasi autori si budu moct publikovat knihy sami bez zbytocnych middlemanov…

    1. Radovan Ščibrany 14. 5. 2012 15:16

      Peter, v prvom rade dakujeme za nakup. Pokial ide o Kindle, v pripade chranenych titulov jednoducho nemame ako Kindle podporovat, rovnako ako ziadne ine knihkupectvo s vynimkou Amazonu. Amazon pouziva vlastny format ochrany. Jedinou moznostou podpory Kindle je opustenie DRM ochrany, co je vsak velmi zavazny krok, ku ktoremu maju mnohi vydavatelia pravom vyhrady. Samotny Amazon predava e-knihy len s DRM ochranou, ide preto o nerovny “boj”. Niekolko vydavatelstiev DRM ochranu nepozaduje, ich tituly su tak citatelne aj na Kindle, je to vsak len maly zlomok celkovej ponuky na Martinus.sk. Pokial ide o platbu internet bankingom, priamo pri platbe je uvedene upozornenie, pri ktorych druhoch internet bankingu nie je mozne okamzite overit platbu – tento problem nevznikne pri platbe kartou, SMS, TatraPay a Volksbank VeBpay. Pri ostatnych nam banky zial nedokazu okamzite poskytnut informaciu, ze platba uspesne prebehla. Stane sa tak najneskor do 1-2 pracovnych dni. Okamzite, ako obdrzime potvrdenie, e-knihu je mozne stiahnut. Dakujeme za pochopenie a za neprijemnost sa ospravdelnujeme :(

      1. peter 14. 5. 2012 15:46

        dakujem za odpoved, problematike drm vs kidle rozumiem, proti tomu nic nenamietam, s tym naozaj nic neurobite. viac mi vadila ta platba. priznam sa, to upozornenie som si nevsimol. platil som cez csob, zatial mi to pri vsetkych podobnych platbach fungovalo instantne. chapem, ze toto je problem medzi bankami :(

  21. Michaela 3. 4. 2013 16:52

    Kúpila som si chránenú knihu a stiahla som si tú licenciu. čo teraz? kde a ako mám stiahnuť konkrétne samotnú knihu??? mám len tú licenciu a neviem čo dalej. :(((

    1. Juraj Šlesar 3. 4. 2013 17:52

      Miška, podrobný návod nájdete priamo TU: http://www.martinus.sk/eknihy/uvod/?uSection=step1 Ak by vám nestačil, prípadne by ste mali akékoľvek otázky, napíšte nám, prosím, na eknihy@martinus.sk a náš kolega, ktorý má e-knihy na starosti sa Vám ozve a rád Vám so všetkým pomôže a poradí.

  22. Tomi 30. 1. 2015 01:19

    Zdravím všetkých dobrých ľudí! :-)

    Rád by som sa prosím informoval, ktorá e-čítačka je ku dnešnému času (január 2015) najvýhodnejšia na knižné tituly písané v slovenčine, aby správne zobrazovala interpunkciu a tak pod.. Tiež inak opýtané: na ktorú e-čítačku kníh sa dá stiahnuť najviac po slovensky písaných kníh? Kindl?

    Ďakujem veľmi pekne za odpovede :-)

    1. Radovan Ščibrany 1. 2. 2015 04:22

      Tomi, je to určite aj vecou osobného vkusu a preferencií, napríklad, či od čítačky očakávame dotykové ovládanie, nasvietenie, či je hlavným parametrom kompaktná veľkosť, atď. Osobne odporúčam PocketBook 626, http://www.martinus.sk/?uItem=167618, alebo PocketBook 650 Ultra pre fajnšmekrov: http://www.martinus.sk/?uItem=186587. Všetky modely PocketBook majú veľmi širokú podoru formátov. Pokiaľ ide o Kindle, práve ten narozdiel od PocketBooku nepodporuje technológiu ochrany Adobe DRM, v ktorých sa môžu nachádzať aj e-knihy v slovenskom jazyku. V tomto režime ochrany je ich dnes už pomerne málo, no stať sa to môže. Ak je preto práve možnosť čítať “všetko”, Kindle neodporúčame ako prvú voľbu.

  23. Dana Tóthová 11. 3. 2015 23:20

    Dobrý deň, chcem sa opýtať, či v prípade zakúpenia e- knihy, je možné potom túto knihu následne vytlačiť. Nikde ju nemôžem kúpiť a súrne ju potrebujem. Ďakujem

    1. Juraj Šlesar 12. 3. 2015 13:00

      Dobrý deň Danka, záleží od toho, akým spôsbom je ekniha chránená. Ak e-kniha nie je vo formáte EPUB (Adobe DRM) alebo PDF (Adobe DRM), potom je technicky možné ju vytlačiť. Pre plnohodnotné využitie e-knihy ju však odporúčame čítať na špecializovanej čítačke e-kníh.

  24. Gabika 21. 11. 2015 17:11

    Dobry den,

    prosím Vás súrne potrebujem knihu,ktora je dostupne len ako e-kniha (uz sa netlaci), ale potrebovala by som si ju vytlacit – potrebujem sa z nej ucit, nie len si citat. V predchadzajucuch komentoch som sa docitala,ze PDF tym padom nie je vhodnym formatom (neda sa tlacit).
    vedeli by ste mi prosim poradit, v akom formáte si ho mam stiahnut aby to bolo kompatibilne s Mac iOS / alebo windows XP. a aby sa to dalo vytlacit?

    Dakujem pekne!!

    1. Juraj Šlesar 26. 11. 2015 17:23

      Gabika, napíš nám, prosím ťa, eknihy@martinus.sk aby sme ti vedeli poradiť lepšie. Potrebujeme vedieť, o ktorú knihu konkrétne ide. Ďakujeme.

Sociálne siete
Milovníci fotografie pozor! Už zajtra privítame v našom BA kníhkupectve Jana Saudka, to si jednoducho nechcete nech… https://t.co/XdhNXe9Mh8
15. 11. 2017
@kubadlo Tsa! Že aký bug si objavil. Naše IT oddelenie ďakuje a ide to fixnúť. Vraj máš u nich pivo, ale to oni vra… https://t.co/bYWLDvtUJJ
15. 11. 2017
Nakúpte knižky pod stromček teraz a my vám pribalíme nálepky na darčeky, aj 5€ poukážku k nákupu nad 39€!… https://t.co/mCLxPVozTg
6. 11. 2017
V našich @instagram stories môžete vyhrať obraz Knižnej šifry na plátne a s podpisom autora! Ale pozor, len dnes!… https://t.co/jJMzKwoR0F
3. 11. 2017
RT @navolnenoze: 8.11. spolupořádáme s @michalpoppe @martinus_sk a coworkem Banka Žilina 1. velkou slovenskou debatu pro freelancery! https…
2. 11. 2017
Muž, ktorý hľadal svoj tieň
David Lagercrantz