O rieke, ktorá preteká srdcom

streda 26. januára 2011 00:01
St 26.01. 2011 00:01

Popularita slovenských autorov neustále narastá. Zároveň sa však zdá, že väčšina z nich skĺzla do stereotypu románov o komplikovaných vzťahoch modernej doby, ktoré sa začínajú podobať ako vajce vajcu.  Preto by bola škoda nevšimnúť si jednu z najlepších slovenských kníh minulého roka. Michal Hvorecký nás pozýva na výlet po Dunaji, ktorý jednoducho stojí za to absolvovať.

Už dlhé roky patrí Michal Hvorecký medzi mojich obľúbených spisovateľov. Až donedávna to však malo jeden problém – len s ťažkosťami som o jeho kvalitách presviedčal aj mojich známych. Michal má nesporný talent, jeho blog je radosť sledovať, píše výbornú publicistiku, aj poviedky, len tie jeho romány boli také… zvláštne… Zvláštne témy, príbehy, aj postavy v zvláštnom prostredí, ktoré občas pôsobili skôr ako literárne cvičenie než skutočný román. Potom sa však upriamil na tému, z ktorej jasne cítiť, že je jeho srdcu blízka. Rozhodol sa inšpirovať svojou skúsenosťou s prácou na výletnej lodi na Dunaji a vznikol výborný román.

Dunaj v Amerike rozpráva príbeh mladého muža – Martina Roya, ktorý sa živí ako sprievodca na luxusnej výletnej lodi America. Tá sa pravidelne vydáva na plavby od prameňa Dunaja (takmer) až po jeho ústie v Rumunsku. Tok rieky tak prirodzene tvorí aj základnú kostru príbehu. Plavba aj príbeh začínajú pri prameni rieky a osudy Martina, lode a jej pasažierov budeme sledovať až k jej ústiu, ktoré je zároveň koncom. Koncom plavby, aj príbehu. Hneď na úvod sa na loď dostáva aj Martinova dávna láska Mona Mannová. Stačí niekoľko rýchlych retrospektívnych návratov do minulosti a každému je hneď jasné, že Mona je dokonalou zmesou “femme fatale”,  Pandorinej skrinky a chodiacej pohromy. Ale Martin si nevie pomôcť – osudová príťažlivosť a pocit spoluzodpovednosti za jej osud ho donútia nechať ju na lodi, aj keď hneď vie, že z toho budú len problémy.

A tie na seba veru nenechajú dlho čakať. Okrem množstva rozmaznaných a hlúpych amerických dôchodcov sa musí Martin starať o kompletný program výletu, nespúšťať z dohľadu Monnu, a aby toho nebolo dosť, tak sa na lodi odohrá aj prvá vražda, ktorej označenie poradovým číslom tiež nie je náhoda. Ani vražda však nedokáže zmeniť celkové vyznenie románu, ktorý je celý akoby obostretý rúškom nostalgie a melanchólie.

Hlavným hrdinom románu totiž nie je ani Martin, ani Monna a dokonca ani záhadný vrah. Jednoznačným a jediným skutočným hrdinom knihy je Dunaj. Rieka, ktorá ovplyvnila život a osudy ľudí viac, než si väčšina z nich uvedomuje. A presne tak ju vníma aj autor. Ako základný kameň, na ktorom stavia. Príbeh je akoby nepodstatný a ani druhá vražda ho nedokáže vtiahnuť do centra pozornosti. V ňom ostáva od začiatku až do konca Dunaj.

Michal Hvorecký dokázal umne spojiť fakty a históriu jednej rieky s príbehom dávnej lásky a dvoch vrážd do funkčného celku, ktorý drží čitateľov záujem od začiatku až do konca. Celá kniha je nasiaknutá autorovou fascináciou Dunajom, ktorá sa začne prenášať aj na čitateľa. A tak sa postupne a nenásilne dozvedáme zaujímavé fakty z histórie, geografie, ale aj súčasnosti Dunaja a ľudí, ktorí žijú v jeho bezprostrednej blízkosti.

Románu by sa možno dal vyčítať otrasný národnostný stereotyp, ktorým sú opisovaní americkí dôchodcovia. Prípadne zbytočnosť zápletky s vraždou, bez ktorej to mohol byť krásny, melancholický román, ale prečo by som to robil? Aj tak som bol po dočítaní tejto knihy navýsosť spokojný. A odvtedy som sa už neraz prichytil, ako mi počas prechádzky popri Dunaji myšlienky zaletia k časom, kedy ešte Dunaj nebol spútaný. Kedy Bratislava nebola mestom vedľa Dunaja, ale mesto na Dunaji. A vtedy ma chytá taká zvláštna melanchólia a nostalgia… To veľa kníh nedokáže…

Doteraz najlepší román Michala Hvoreckého je zároveň jedným z najlepších slovenských románov, aké minulý rok vyšli. Nádherne melancholický príbeh jednej rieky a jednej lásky, okorenený kriminálnou zápletkou, vás pohladí na duši a ktovie, možno práve vďaka nemu začnete vnímať Dunaj úplne inak ako doteraz. Autor získal za tento román Cenu Tatra Banky za umenie – Mladý tvorca. Treba podotknúť, že absolútne oprávnene.

PS: Román Dunaj v Amerike už máme v ponuke aj ako elektronickú knihu! 🙂

Láska a smrť na Vianoce – výborná vianočná poviedka Michala Hvoreckého uverejnená na našom blogu

Knihy roku 2010, ktoré by ste nemali prehliadnuť – výber tých najlepších kníh minulého roka. Dunaj v Amerike medzi nimi nechýba