DVD recenzia: Batman začína

utorok 27. septembra 2011 00:35
Ut 27.09. 2011 00:35

Milí Martinusáci, sme radi, že čítať je stále „in“. Knihy sú a budú zdrojom zábavy, nevšedných zážitkov, vzdelania i inšpirácie. Ale filmové umenie rozhodne netreba podceňovať. Ak je kokteil filmu dobre namiešaný, obsahuje správnu dávku umenia hereckého, hudobného, literárneho, grafického či architektonického. O to viac, ak vychádza z papierovej predlohy. A presne taký film predstavím v historicky prvej DVD recenzii.

Batmana ako komixovú postavu netreba predstavovať, venovali sme sa jej dokonca i v našich článkoch. Nemenej zaujímavá je jeho filmová púť, veď sa pri ňom vystriedalo niekoľko režisérov, jeho postavu si zahralo niekoľko hercov. A treba podotknúť, že Batman sa dostával do prostredia priemerných až podpriemerných kasových trhákov. Potom prišla niekoľkoročná odmlka a po nej sa štúdio Warner Bros rozhodlo tému oživiť.

O filme

Tu prichádza na rad Christopher Nolan. Už vtedy jeho meno čosi znamenalo, dnes je z neho jeden z najlepších režisérov sveta (práve vďaka filmom o Batmanovi a tiež Počiatku, ale o tom inokedy). Jeho vízia, ktorú zdieľal so spoluscenáristom bola jednoduchá – zamerať sa na slepú časť Batmanovho života, o ktorej sa nehovorí v žiadnom filme a dokonca ani v komikse. A to, ako sa z Brucea Wayna Batman stal. Nolan to chcel navyše natočiť po svojom – realisticky. Používať minimum kaskadérskych kúskov, minimum špeciálnych efektov. Základným kameňom filmu je preto práve jeho prepracovaný scenár, reálnosť všetkých akčných a bojových scén a tiež skvelé hviezdne herecké obsadenie.

Christian Bale hrá Brucea Waynea ako neskúseného drsného mladíka a neskôr ako playboya, a tiež hrá zúrivého skúseného Batmana svojsky bojujúceho za spravodlivosť. Do toho mu skvelo sekunduje napríklad Morgan Freeman, Michael Caine, Gary Oldman, Cillian Murphy. Liam Neeson má tiež zaujímavú postavu, popasoval sa s ňou, no ku špičkovému výkonu čosi chýbalo. Horšie už je to s Katie Holmesovou, ktorú mnohí považovali za slabý článok filmu, keďže nie je dosť autentická. O dosť horšie je na tom postava Carmineho Falconeho – mafiána – ktorý je len akýmsi podpriemerným zločincom, zahral si ho Tom Wilkinson. „Tí zlí“ celkovo nepatria medzi silné stránky filmu, čo si asi tvorcovia vynahradili v druhom diele trilógie postavou Jokera (o tom tiež inokedy). Rýchly strih a temné zákutia (i keď rýchlosť a tma patria ku Batmanovi) robia niektoré scény neprehľadnými. I tak film patrí nielen medzi skvosty batmanovských príbehov, ale aj medzi tie najlepšie filmy vôbec.

O DVD

A čo bonusy na DVD? Mňa zaujala dvojdisková edícia. Obal je riešený pekným holografickým obrázkom. Vnútri sa nachádzajú dva disky – jeden s trailerom a filmom samotným, ktorý je v anglickej alebo českej verzii (presne tak, slovenskú nenájdete). Na druhom disku sú bonusové materiály. A tu sa začína cesta každého, kto chce vedieť o filme viac. Nie, nepoviem, že na nás čakajú celé hodiny zábavy. Sú asi len dve, ale stoja za to. Pohodlne si môžete nastaviť české titulky a už len spoznávate zrodenie legendy.

Na začiatok je zaradený krátky komiks, ktorý nabudí atmosféru (a ukáže nedostatky filmových zločincov). A potom sledujeme Christophera Nolana i viacerých ľudí zo štábu, ako rozprávajú príbeh skrytý za filmom. A nie je to len také typické „museli sme natáčať aj v daždi“. Autori sa neboja odhaliť to, ako klamali verejnosť a novinárov, aby neodhalili, čo za film točia. Zaujímavé je zistiť, že začiatky filmu siahajú do malej garáže a vrchol natáčania prebieha v hangári pre vzducholode, kde postavili celé ulice Gotthamu (áno, filmársky priemysel je často megalomanský).

Ja osobne som veľmi vďačný za priblíženie vízie z úst samotného režiséra. Páni (ale myslím, že určite aj dámy) ocenia rozprávanie o vývine nového batmobilu (samozrejme, to auto nie je počítačový efekt, je reálne, zostrojili ho konštruktéri a naozaj búra, čo mu príde do cesty). Zaujímavé je i to, že na Batmanove funkčné vymoženosti (teda nielen auto, ale napríklad aj plášť) dostaneme dvojaký pohľad – ako ich vyrobili pre účely filmu i ako vo filme fungujú a čo robia. Dostaneme sa aj ku stavbe modelov, bojovým choreografiám či priamo do dielne DC comics. Absentuje azda len hudobná zložka, autori sa na ňu, očividne, nezamerali, čo je trochu škoda.

Verdikt

Všetko so všetkým, film prezentuje pravú batmanovskú atmosféru a podáva ju v netradičnom pútavo spracovanom šate s niekoľkými nedokonalosťami. Preto ho hodnotím na 4 hviezdičky z 5. DVD (ešte raz pripomínam, hodnotím dvojdiskovú edíciu) ako také síce neobsahuje slovenský dabing (niekomu to môže vadiť, niekomu nie) a bonusové materiály neposkytnú hodiny zábavy, no keď si ich pozriete, budete chcieť film vidieť znovu a názor naň si len vylepšíte. Navyše prinášajú zaujímavé pohľady a sú povinnosťou pre každého fanúšika. Preto DVD hodnotím tiež na 4 hviezdičky z 5.