O izbe, ktorá je väzením, domovom a celým svetom

štvrtok 21. apríla 2011 01:22
Št 21.04. 2011 01:22

Vybrať knihu, ktorá by sa stala symbolom pomoci systému Dobrý anjel sa zdala byť ťažká úloha. Ale keď sme zistili, že vydavateľstvo Ikar sa rozhodlo preložiť do slovenčiny jeden z najúspešnejších románov minulého roka, voľba bola jasná. Príbeh knihy Izba je priam stelesnením nekonečnej sily materinskej lásky, detskej nevinnosti a spoznávania sveta z veľmi nezvyklej perspektívy. Je to perspektíva päťročného chlapca Jacka, ktorý celý svoj doterajší život prežil v jednej jedinej izbe.

“Mama sa hrá s tankom, ale iba krátko. Hneď ju všetko omrzí, dospeli sú už takí.”

Dôvod je prozaický. Jeho mama bola v devätnástich rokoch unesená Starým Nickom. Ten ju zavrel do izby, kde sa jej po čase narodil Jack. Aby ho ochránila od krutej reality stiesneného priestoru, povedala mu, že skutočná je len izba a všetko, čo vidí v televízii je nereálne. A Jack jej verí. Trávi šťastné detstvo v priestore, ktorý by väčšine z nás nestačil ani na pozeranie filmov. Izba je celým jeho svetom. Tu sa každý deň hrá, vyrába škrupinového hada, stále znova a znova číta rozprávkové knihy, ktoré už pozná naspamäť a vždy sa teší na nedeľnú pozornosť, ktorú im prináša Starý Nick. Toho sa však bojí viac než čohokoľvek iného – každý večer zaspáva v skrini, aby na ňom náhodou nespočinul jeho zrak.

Okno svetlíka je dnes akési iné. Zjavil sa na ňom čierny fliačik, pripomínajúci oko. “Pozri, mama.”
Mama na mňa pozrie a usmeje sa. “To je list.”
“Ako sa tam dostal?”
“Zrejme ho na sklo sfúkol zo stromu vietor.”
“Skutočný vietor tam vonku?”
“Áno. Vidíš ten list, Jack? To je dôkaz. Tam vonku jestvuje svet.”

Potom však prídu jeho piate narodeniny a mama sa mu rozhodne prezradiť pravdu o okolitom svete. Spoločne vymyslia plán úteku, ktorý ich má dostať do okolitého sveta. Sveta, na ktorý Jack rozhodne nie je pripravený. A jeho mama vlastne tiež nie… A keďže neznášam recenzie, ktoré prezrádzajú z deja viac, ako je nutné, ďalší opis už bude tak všeobecný, ako je to len možné. Napriek tomu vás upozorňujem, že ak si chcete knihu plne vychutnať, tak si ju jednoducho kúpte.

Sľubujem, že neoľutujete. Navyše, vďaka spolupráci Martinus.sk, vydavateľstva Ikar a systému Dobrý anjel, kúpu románu Izba spoločne pomôžeme chorým deťom. A to tiež nie je na zahodenie. 😉 Ak chcete vedieť viac o knihe samotnej, pokračujte v čítaní. Ale ja som vás vystríhal. 🙂

“Keď sa mama vyciká a postaví, ozve sa príšerný rev a rozplačem sa. „Neboj sa,” chlácholí ma mama a utiera mi tvar dlaňami. „To je iba automatické splachovanie. Pozri, záchod týmto malým okom vidí, že sme už hotoví, a misu spláchne sám. Nie je to šikovné?” Nemám rád šikovný záchod, ktorý sa nám díva do zadku.”

Autorke Emme Donoghuovej sa podarilo výborne vykresliť svet cez optiku päťročného chlapca, ktorému jeho inteligencia a nevinnosť umožňujú vnímať okolie úplne inak. Chlapec, ktorý nikdy v živote nepoznal nič iné, ako materinskú lásku a sto percentnú pozornosť, je zrazu vystavený obrovskému množstvu vnemov, na ktoré jednoducho nie je pripravený. Zrazu je donútený začať veriť na skutočný svet, pričom nemá žiadne merítko, čo z televízneho sveta je reálne a čo vymyslené. Vydáva sa tak na fascinujúcu cestu každodenných objavov vecí a javov, ktoré sú pre nás úplne samozrejmé. Ale práve tento konflikt je nekonečným zdrojom  drobných pozorovaní, perličiek a zamyslení, ktoré sú vo svojej banálností (stále ide len o päťročného chlapca) oveľa pôsobivejšie ako vzletné frázy niektorých wannabe spisovateľov.

“V našej izbe sme vedeli, čo sa ako volá, ale vo vonkajšom svete je veľa ľudí, ktorí nie sú schopní nič pomenovať.”

Áno, román má aj svoje nedostatky. Dalo by sa mu vyčítať, že Jack je na svoj vek až podozrivo vyspelý. Niektoré jeho myšlienkové pochody by mu závidel aj podstatne starší človek. O slovnej zásobe ani nehovoriac. Samotný príbeh už ku koncu stráca niečo zo svojej dynamiky a napätia. Kniha však napriek tomu ani raz nenudí . Sila jej posolstva spočíva totiž niekde úplne inde.

“Keď som mal štyri roky, myslel som si, že všetko, čo je v televízii, je iba v televízii, no ako päťročnému mi mama prestala klamať a vysvetlila mi, že veľa vecí tam iba napodobňuje skutočnosť. Iba vo vonkajšom svete sú veci skutočne skutočné. Teraz som vo vonkajšom svete, ale vychádza najavo, že ani tu veľa vecí nie je skutočných.”

Celý román je tak veľmi dojímavým príbehom, ktorý sa napriek krutosti svojej témy úplne vyhýba temným, alebo brutálnym scénam. Ani to mu však nič neuberá na pôsobivosti, ktorú čerpá z úplne iného zdroja. Napriek ťažkej a extrémne depresívnej téme sa autorke podarilo vykresliť príbeh, ktorý je v konečnom dôsledku optimistický, plný nádeje a demonštrácie sily ľudského odhodlania. Je to príbeh, ktorý sa môže stať inšpiráciou pre všetkých, ktorí to majú v živote ťažké a potrebujú zmobilizovať všetku svoju vnútornú silu. Aj preto sme túto knihu vybrali ako symbol pomoci. Jej kúpou spoločne prispejeme do systému Dobrý anjel, ktorý poskytuje pomoc rodinám s deťmi, ktoré bojujú s vážnou chorobou.

Kúpte si vynikajúci bestseller Izba a staňte sa Dobrým anjelom! Ako na to? Veľmi jednoducho. Stačí, ak si na stránkach Martinus.sk alebo v jeho kamenných kníhkupectvách v Bratislave, Nitre a Žiline kúpite román Izba a automaticky, spoločne s vydavateľstvom Ikar a internetovým kníhkupectvom Martinus.sk prispejete sumou 4 EUR do humanitárneho systému Dobrý anjel, ktorý túto sumu do posledného centu doručí rodinám chorých. Pomáhať nebolo ešte nikdy také jednoduché a príjemné. Vy získate výborný román a choré deti zo systému Dobrý anjel nezanedbateľnú finančnú pomoc! V mene všetkých chorých detí vám zo srdca ďakujeme!

Kúpte si knihu a stanete sa Dobrým anjelom – viac informácií o tejto akcii

Pozrite sa, ako prebiehala naša minuloročná akcia s Dobrým anjelom