Erebos je ako počítačová hra. Čím ďalej, tým napínavejší.

utorok 31. januára 2012 00:01
Ut 31.01. 2012 00:01

Väčšina mladých dnes zatvára knihu, aby im ešte ostal čas na hranie počítačových hier. Erebos však na to ide úplne inak a spája obidva svety. Je to kniha o hraní počítačovej hry. Nie však ledajakej. Erebos je tajomná hra, ktorá sa nedá kúpiť, ktorá o vás všetko vie a zadáva vám úlohy z reálneho sveta. Ako to však už v hrách chodí, čím ďalej sa dostanete, tým sú úlohy náročnejšie a stávky vyššie. Pripravte sa na napínavý príbeh o hre, ktorá dokáže zabiť.

Knihu Erebos by ste mohli v záplave iných titulov ľahko prehliadnuť. Bola by to však škoda, lebo je to román, ktorý je výnimočný vo viacerých ohľadoch. V prvom rade je to titul, ktorý je ako stvorený pre násťročných čitateľov mužského pohlavia. A pre tých v súčasnosti veľa kníh veru nevychádza. Kým mladší môžu tráviť čas so sériami Artemisa Fowla alebo Percyho Jacksona a starší sa môžu vrhnúť na obrovské množstvo fantasy príbehov a trilerov, násťroční čitatelia, ktorým sú zaľúbené romány o anjeloch a upíroch cudzie, majú výber výrazne zúžení. A práve príbeh Erebosu je pre nich priam ideálny.

Celý sa točí okolo mladíka menom Nick, ktorý si všimne, ako si jeho spolužiaci v škole posúvajú tajomné DVD. Každý, kto s ním príde do kontaktu, sa správa tajnostkársky a podozrievavo. Nakoniec sa dostane aj k nemu a on zisťuje, že sa jedná o hru menom Erebos. Púšťa sa do jej hrania a veľmi rýchlo jej totálne podľahne.

Erebos totiž nie len tak obyčajná hra. Je to hra, ktorá sa s vami rozpráva, vie o vás všetko, a ak sa vám v nej nedarí, zadáva vám úlohy v reálnom svete, za ktoré získavate odmeny priamo v hre. Problém je samozrejme prozaický – so stúpajúcou obtiažnosťou hry stúpa aj náročnosť a riskantnosť úloh v reálnom svete. Nevraviac o tom, že nikto vlastne netuší, o čo hre ide. Prečo sa o nej v reálnom svete nesmú hráči rozprávať? Ovláda ju niekto? Má nejaký konečný cieľ? Prečo zadáva toľko zdanlivo nezmyselných úloh? A prečo sa jej neprajníkom začnú diať tajomné nehody?

U nás prakticky neznáma autorka Ursula Poznanski napísala výborný príbeh, v ktorom postupne odhaľuje ďalšie a ďalšie tajomstvá Erebosu. Dej je vystavaný podobne ako počítačová hra. Kým zo začiatku sa toho veľa nedeje a  príbeh sa len rozbieha, čím ďalej sa čitateľ dostáva, tým je tempo deja rýchlejšie a udalosti strhujúcejšie. Kniha by sa pravdepodobne páčila aj starším čitateľom, len je otázne, koľkí by sa “prehrýzli” cez úvodnú tretinu, ktorá sa v drvivej väčšine venuje opisu hrania samotného Erebosu, ktorý je takou lepšou RPG hrou. Potom sa však všetko náhle zmení a kniha dostane spád, ktorý jej vydrží až do konca.

Najväčšie kúzlo však spočíva inde – je to kniha, ktorá nenápadne a veľmi presvedčivo poukazuje na možné nebezpečenstvo závislosti na hraní online počítačových hier, pričom to dokáže bez zbytočného a otravného moralizovania. Kniha sa rozhodne nedá považovať za ohnivý pamflet, ktorý by chcel dokázať, aké sú počítačové hry nehorázne a ako deformujú naše deti, ale jej príbeh je natoľko pôsobivý, že sa jej čitatelia snáď aj sami zamyslia a uznajú, že ani s hraním to netreba preháňať.

Ja som však už z PC hier vyrástol a deti nemám, takže osobne som najviac ocenil záverečné finále, v ktorom sa všetko vysvetlí veľmi logicky a bez krkolomných záverov, ktoré by mal čitateľ problém stráviť. Už dlho sa mi do rúk nedostal román pre mladých, ktorý by sa nespoliehal na benevolenciu čitateľa voči nelogickým postupom. Aj preto je Erebos čítaním, ktoré rád odporučím (nielen) každému fanúšikovi počítačových hier.

Erebos je výborný román, ako stvorený pre násťročných čitateľov, ktorí určite ocenia nielen napínavý dej, prostredie počítačovej hry, ale aj dej, ktorý ich neuráža primitívnosťou a nelogickosťou. Naopak, všetko do seba zapadá, postavy sa správajú uveriteľne a dej je natoľko napínavý, že knihu zhltnete v priebehu niekoľkých dní.