Dokonalá podoba vás uchváti atmosférou a napätím

štvrtok 9. februára 2012 00:01
Št 9.02. 2012 00:01

Celý život sme učení, že nemáme hľadieť na vonkajší obal, ale na to, čo sa ukrýva vo vnútri. V prípade románu Dokonalá podoba to platí dvojnásobne. Tana Frenchová nás už po druhýkrát pozýva sledovať pátranie sympatickej hrdinky, s ktorou sme sa stretli už v jej prvotine Vtedy v lese. Len s tým rozdielom, že tentoraz bude na všetko sama. A pôjde o život. Ten jej…

Dominik Dán to nie je. Našťastie.

Už som to vravel niekoľkokrát a budem to opakovať, až kým to ľudia nezačnú brať vážne. Dobrá detektívka sa rozhodne nezačína a nekončí pri Dominikovi Dánovi. Priam by sa dalo povedať, že ten sa okolo nej len tak obšmieta a nie vždy sa s ňou zrazí. Medzi autorov, ktorých hlavný čitateľský prúd na svoju škodu spoľahlivo prehliada, patrí aj Tana Frenchová.

Najťažšie je vraj napísať druhú knihu. Kým prvú nosí väčšina spisovateľov v hlave dlho predtým, než vôbec začne písať a pri tretej už má dostatok skúseností, tak druhej knihy sa netýka ani jedno, ani druhé.  Tana Frenchová to však s prehľadom zvládla a v detektívke Dokonalá podoba dotiahla k dokonalosti prakticky všetky mierne nedostatky svojej prvotiny a na dôvažok pridala poriadnu dávku atmosféry, tajomna a napínavého deja.

Výlet do duše detektíva, ktorý stojí za to

Patrí k dobrej tradícii autorov detektívok, že si vytvoria hlavného hrdinu, ktorý rieši neustále nové prípady v každej ďalšej detektívke, ktorú napíšu. Použiť rovnaký postup by v prípade Frenchovej rozhodne nebolo prekvapivé, veď dvojica hlavných hrdinov z románu Vtedy v lese fungovala výborne, nechýbala im psychologická hĺbka a rozprávanie v prvej osobe bolo veľmi osviežujúce, priam z neho dýchala atmosféra Marlowských prípadov. Írska autorka sa však rozhodla aplikovať osvedčený postup len čiastočne.

Hlavnou hrdinkou Dokonalej podoby sa tak stáva druhá polovica pôvodnej detektívnej dvojice -Cassie Maddoxová a celý prípad je vyrozprávaný z jej pohľadu. Niet divu, veď sa jej aj bytostne dotýka. V ruinách starej chatrče sa nájde mŕtvola mladej ženy. Na prípade by nebolo nič neobvyklé, keby sa mŕtva nepodobala na Cassie ako vajce vajcu. Nevraviac o tom, že ako vzápätí vyplynie, tajomná mŕtva využívala identitu Lexie Madison, ktorá bola pre Cassie vytvorená v časoch, kedy pôsobila ako tajná agenta na miestnej univerzite. Tam sa mŕtva (vtedy ešte živá) “Lexie” zoznámila so štvoricou svojráznych kamarátov a nasťahovala sa s nimi do domu, v ktorom spolu šťastne spolunažívali v nezvyklej symbióze úzkeho priateľstva.

Cassin bývalý šéf sa okamžite chopí jedinečnej šance, ktorá sa ponúka a nahovorí Cassie na nemožné. Nahradiť mŕtvu Lexie a nasťahovať sa do domu k štyrom svojráznym kamarátom. K vodcovskému Danielovi, večne nevrlému Rafovi, veselej Abby a Justinovi, ktorý je neustále ako na ihlách. Samozrejme, Cassie sa musí naučiť všetko, čo sa len dá o zvykoch a reakciách Lexie, ktoré môže čerpať z jediného zdroja – jej mobilného telefónu. Cassie sa úlohy samozrejme nezľakne a už o pár dní sa “vracia z nemocnice potom, čo prežila útok, ktorý si vôbec nepamätá” do domu, v ktorom sa možno skrýva “jej” vrah. Do domu, kde musí neustále sledovať každú svoju reakciu, výraz a frázu, ktorú použije, aby sa neprezradila pred ľuďmi, ktorí poznali Lexie najlepšie na celom svete.

Detektívka nemusí byť len o pátraní a vyšetrovaní

Toto je vlastne jediný slabší bod románu. Hneď na úvod jednoducho musíte akceptovať myšlienku, že na svete existujú dva ľudia, ktorí sa na seba dokonale podobajú. Do najmenších fyzických podrobností. Ak ju nebudete ochotní prijať, román nebude fungovať. Priznám sa, že som s tým tiež chvíľu bojoval, ale potom som len mávol rukou a užíval si úžasný príbeh, ktorý Frenchová na základe tejto trochu neobvyklej premisy postavila.

Z knihy je na každej strane cítiť, že autorke nejde len o napätie a triler. Jej postavy ju skutočne zaujímajú a každá jedna má bohatý vnútorný život, ktorý sa neustále prejavuje na jej činoch a spôsobe myslenia. Piati kamaráti spolu nažívajú vo vzťahu, ktorý im miestami závidíme, inokedy sa ho až hrozíme. Celou knihou sa ako červená niť tiahne myšlienka na to, že Lexie predsa niekto zabil, ale často je prekrytá priateľskou atmosférou a drobnými povinnosťami každodenného života.

Cassie sa tak často zmieta v dileme, čo je skutočné a čo pred ňou “jej” kamaráti len hrajú. Nevraviac o tom, že ako postupne začne vyplývať, Lexie tiež nebola žiadny anjelik a mala niekoľko tajomstiev, z ktorých bolo tehotenstvo tým úplne najmenším. Príbeh tak naberá spád a poslednú tretinu knihy budete hltať až do prekvapivého finále, ktoré vo vás bude rezonovať tak, ako máloktorá detektívka. A to sa veru často nestáva.

Tana Frenchová napísala vynikajúcu detektívku, ktorú by si mal prečítať každý fanúšik tohto žánru. Ak akceptujete základnú ideu, na ktorej je príbeh postavený, čaká vás strhujúce pátranie po vrahovi v malom, uzavretom kolektíve, kde môže byť akékoľvek prerieknutie fatálnou chybou. Autorka už druhýkrát napísala detektívku, ktorej sa dá len málo vyčítať. Preto radšej navrhujem naplno si vychutnať Dokonalú podobu. Tak dobrá detektívka v slovenčine nevyšla už dávno.