Príbeh o odvahe, sile odhodlania a nezlomnosti. Jednoducho Nezlomený.

piatok 21. septembra 2012 00:01
Pi 21.09. 2012 00:01

Pri opisovaní fascinujúcich životných príbehov sa to skôr či neskôr zvrhne na skonštatovanie “To nevymyslíš!” A práve to je na nich úžasné. To vedomie, že príbeh, zachytený v riadkoch, ktorý si vychutnávate v pohodlí a bezpečí domova, sa skutočne stal. Práve to vedomie mu dáva úplne inú príchuť. A občas sa pristihnete pri tom, ako až neveriacky krútite hlavou. V prípade knihy Nezlomený sa vám to dokonca bude diať veľmi často.

Aj faktografický román potrebuje silný príbeh. Nezlomený ho má.

Americká spisovateľka Laura Hillenbrandová sa na Západe preslávila knihou o životných osudoch slávneho žrebca menom Seabiscuit. Povzbudená úspechom tohto faktografického románu sa rozhodla zopakovať rovnaký  postup aj pri úplne inej téme. Námetom pre jej biografický román Nezlomený sa stal osud slávneho amerického bežca Louisa Zamperiniho, ktorý sa však nakoniec preslávil niečím úplne iným než behom.

Zamperiniho preslávila jeho odvaha, nezdolnosť a obrovská vôľa žiť a prežiť aj v podmienkach, kde by už iní dávno rezignovali a vzdali sa.

Od vylomenín, cez Olympiádu, až do kokpitu bombardéra

Jeho životný príbeh začína úplne nevinne. Louis bol odjakživa extrémne neposlušné a hravé dieťa, ktorého výčiny už hraničili so zločinom. Po čase sa však sám “dá do laty” a úplne podľahne kúzlu behu. Je v ňom stále lepší a lepší, až sa dostane až na Olympiádu. A z nej… na vojnu! Končia sa totiž tridsiate roky a celému svetu je jasné, že vojna je neodvrátiteľná.

Aj keď táto pasáž nie je pre vykreslenie osudov Zamperiniho nijak dôležitá, autorka si dáva načas a odvádza dôkladnú prácu. O Zamperinim sa dozvieme naozaj všetko. Od jeho prvých výmyslov, cez to ako sa prežieral na parníku, ktorým cestovali na Olympiádu, až po množstvo drobných epizód, ktoré pre základný príbeh nie sú vôbec dôležité, ale výborne dokresľujú jeho pozadie a vytvárajú plastický dojem jeho Zamperiniho života.

Má to však samozrejme aj svoju negatívnu stránku. Román je tým pádom pretkaný akoby biografickými vsuvkami, ktoré síce čitateľovi poskytujú množstvo dodatočných (a zaujímavých!) informácií, ale samotný spád deja tým trochu trpí. Čitatelia, ktorí by očakávali nadupaný adrenalínový zážitok, by ostali sklamaní. Samotný príbeh je neuveriteľne silný emočne, aj zážitkovo a pomalšie tempo mu na jeho sile vôbec neuberá, je však potrebné s tým rátať.

Nie je to príbeh človeka, ale odvahy a odhodlania

Ale aký teda Nezlomený je? Fascinujúci. Je nepochybné, že by ste na svete našli len málo skutočných príbehov, v ktorých by sa toho odohralo toľko, ako v životných osudoch Louisa Zamperiniho. Od momentu, kedy jeho lietadlo havaruje a on sa ocitne stratení na mori, budete čítať knihu so zatajeným dychom. O jeho boji o prežití na mori, ale aj na súši. O tom, čo všetko si musel vytrpieť a pretrpieť. On sa však napriek tomu nevzdal.

Stále je to román. Udalosti sú popisované síce presnou, ale predsa len veľmi čitateľnou formou, a tak to aj treba brať. O Zamperinin sa toho dozviete veľa, ale vždy je potrebné mať na pamäti, že nejde o učebnicu dejepisu. V tomto prípade je to však len a len dobre.

Ak máte radi skutočné príbehy, potom určite siahnite aj po románe Nezlomený. Americkej autorke Laure Hillenbrandovej sa podarilo zachytiť pútavou formou ohromujúci životný príbeh človeka, ktorý prežil nemysliteľné. Ak potrebujete nakopnúť a pripomenúť si, aké sú naše každodenné starosti malicherné, potom si určite prečítajte román Nezlomený. Nebudete ľutovať.