Na smrť je triler, aký sme na Slovensku ešte nemali

Tiež ste sa zamýšľali nad tým, akým smerom sa vydá Jozef Karika po fenomenálnom úspechu jeho trilógie V tieni mafie? Nuž, ak ste čakali, že po mafiánoch sa vrhne na esesákov a newyorských gangsterov, tak ste mali pravdu. (V tom prípade sa mi, prosím, ozvite, rád by som vedel najbližšie výherné čísla v lotérii.) Jeho najnovší román sa volá Na smrť a ponúka presne to, na čo sme u Kariku zvyknutí – napínavý, výborne čitateľný príbeh, nemalú dávku brutality a spád, aký naposledy zažili Lehman Brothers.

Kto povedal, že triler nemôže začať aj v Ružomberku?

Ale poďme pekne po poriadku. Príbeh začína v Ružomberku, kde spoznávame dvoch kamarátov – Karola a Viktora, ktorí prežívajú učinenú idylku. Ich život je plný drobných dobrodružstiev, precovávajú rovnaké city k ich nádhernej spolužiačke a celkovo si žijú príjemný a pohodový život. My, čo sme na hodinách dejepisu dávali pozor, však už vieme, že medzivojnové obdobie sa to nevolá len tak náhodou. A my, čo sme si odžili pubertu v chlapčenskej koži, tiež vieme, že aj tá idylka sa môže skončiť náhle a nečakane a to aj vlastným pričinením.

A tak sa Viktorove a Karolove detstvo končí prudko a drasticky uprostred jednej noci a oni sa musia vyrovnať s následkami svojho činu. Jeden odchádza na štúdiá do Nemecka a druhý sa rozhodne pre útek do ďalekej, vysnívanej Ameriky. Máme za sebou prvých sto strán knihy a pocit, že autor má konečne z krku úvod, cez ktorý sa snažil čo najrýchlejšie preskákať, je zrazu preč. A s ním aj jediná väčšia výčitka, ktorú k románu mám.

Triler Na smrť si môžete objednať priamo TU

Nedajte sa zmiasť. O lekciu z dejepisu tu skutočne nejde.

Aj keď sa kniha tvári ako historický román, kde na pozadí obrovských dejinných udalostí sledujeme životy dvoch mladíkov, v skutočnosti je to len pretvárka. Jozef Karika nezaprie svoj zmysel pre úderný dej a rozhodne nedovolí suchopárnym opisom  historických reálií, aby mu skákali do rytmiky príbehu. Ten sa od začiatku hrnie ako študenti zo školy v piatok poobede a aj keď netuším, či text preškrtal sám autor alebo mu pomohol editor, odviedli skvelú prácu a čitateľ hltá strany jednu za druhou.

S tým však súvisí aj vyššie spomínaný problém. Občas má čitateľ pocit, že dej plynie až príliš rýchlo. Niektoré závažné životné rozhodnutia sú záležitosťou jednej vety (parafráza: “I rozhodol sa, že odíde do Ameriky.” Bum, hotovo, šiel.), pričom taký psychologický prerod normálneho študenta medicíny na fanatického esesáka, ktorý by niekto iný možno využil na hlbokú sondu do psychiky jedinca žijúceho v ťažkých časoch, sa v Karikovom svete deje len tak akosi pomimo. Tak, aby to príliš nezdržovalo dej.

Historický triler, ktorý je viac triler ako historický? Sem s ním!

Ak však pristúpite na pravidlá hry (a vychutnáte si napríklad Viktorov príbeh, v ktorom sa dostalo aj na nejaký ten psychologický vývin), tak vás čaká mimoriadne kvalitný román, ktorý bude v rámci svojho žánru na Slovensku len ťažko hľadať konkurenciu.

Atmosféra strachu a napätia, tak dobre známa z Karikovej mafiánskej trilógie, je dobre hmatateľná aj tu. Opäť sa stretneme s postavami a postavičkami, z ktorých mnohé sú až psychopaticky brutálne. Autorovi sa však veľmi dobre darí balansovať na hrane a ani raz neskĺzne k bezúčelovému násiliu alebo komiksovému preháňaniu.

Namiesto toho výborne pracuje s dejom, postavami, ale aj samotným textom a poctivo a až chirurgicky presne nám dávkuje napätie, strach, násilie, dejové zvraty, jednoducho všetko to, čo od dobrého trileru čakáme. A presne tým Na smrť je. Skvelým trilerom, ktorý sa na nič nehrá, ale dodá všetko, čo sľubuje.

PS: Ak chcete naozaj potešiť fanúšika trilerov, potom odporúčam do pozornosti knihu Na smrť aj s osobným venovaním od autora podľa vášho želania. Nájdete ju priamo TU.