blog

Hejno bez ptáků je román, aký tu ešte nebol

štvrtok 17. januára 2013 11:03
Št 17.01. 2013 11:03

„Lidová moudrost říká, že celek je víc než součet částí. Ale je-li tomu tak, jak zachytíme ten rozdíl? Co je hejno bez ptáků?“ Túto a mnohé iné otázky kladie vo svojom románe Filip Doušek. Odpovede na ne si už musí nájsť každý sám.

Dve knihy, dva pohľady

Román Hejno bez ptáků je rozdelený na dve knihy – bielu a čiernu. Je len na čitateľovi, ktorú knihu začne čítať ako prvú. Obe rozprávajú príbeh doktoranda Adama, každá však z iného konca. Adam, doktorand v Cambridge, skúma spojitosti náhodných nešťastí na celom svete a snaží sa vytvoriť akýsi kozmický rad. Tomu prispôsobí svoj životný štýl, aj svoj vzťah so svojráznou umelkyňou Ninou.

Adam „vytyčuje své dni, jako by stavěl dálnici. Minulost stojí, budoucnost se zaměřuje.“ Nina, bývalá pankáčka zo squatu, je jeho protikladom. Čo ich na začiatku spojilo? „Léta budoucího vztahu stojí na roce, co jsou spolu. Rok, co jsou spolu, balancuje na zlomku sekundy prvního pohledu. Je vůbec možné představit si méně stabilní základ?“ Áno, čaká vás aj primeraná dávka romantiky.

Príbeh, ktorý vás donúti premýšľať

Príbeh Adama a Niny je popretkávaný rôznymi úvahami. Doušek v knihe spája matematiku, filozofiu, históriu a mihne sa tam aj kus ezoteriky. Prostredníctvom Adama vyjadruje svoje vlastné myšlienky, cituje Neila Gaimana, Aristotela, Bibliu aj Homera Simpsona. Je v tom napätie, aj romantika a všetko drží pekne pokope v jednom úžasnom príbehu, ktorý budete chcieť čítať donekonečna.

Nečíta sa to ľahko, občas sa treba v texte vrátiť a zamyslieť sa a to je najväčšou devízou knihy. Kladie otázky, no hľadanie odpovedí je plné paradoxov. A tie vás prinútia porozmýšľať aj nad vlastným životom a nad tým, čo by ste robili v podobnej situácii.

Dobrá kniha si zaslúži dobrý marketing

Knihu Hejno bez ptáků písal Filip Doušek dvanásť rokov, vydal si ju sám a spravil jej peknú marketingovú kampaň. Vytvoril k nej web, natočil blog, vystúpil na Pecha Kucha Night. Na Facebooku má Hejno cez 2500 fanúšikov, prvý náklad (2000 kusov) je už takmer vypredaný. Ukážkový príklad knižného marketingu.

Rozruch okolo knihy je však zaslúžený, minimálne medzi slovenskými a českými titulmi by ste podobnú hľadali márne. Román je unikátny v mnohých smeroch, od príbehu, cez štýl až po grafiku. A oplatí sa k nemu po čase vrátiť.

Náš Instagram