blog

Nová obálka Anny zo Zeleného domu pobúrila stovky Kanaďanov

štvrtok 21. februára 2013 00:01
Št 21.02. 2013 00:01

“Neberte nám princeznú!” schuti si zakričia raz za čas Slováci pri x-tej repríze muzikálu s Mekym v sexy svetríku a Marikou, ktorej účes navždy zmenil reggae. A teraz dostávajú chuť zakričať si niečo podobné Kanaďania: “Neberte nám Annu zo Zeleného domu!” Lebo vďaka obálke nového vydania tejto legendárnej knižnej série majú pocit, že ani tá Anička už nie je to, čo bývala…

Literárni hrdinovia našej mladosti majú v našich srdciach výsadné postavenie. S láskou na nich spomíname, sme na nich citliví a vo výnimočných prípadoch, kedy bolo ich filmové spracovanie dostatočne dôstojné, vieme úplne presne, ako majú vyzerať. A tak vieme, že Winettou má tvár Pierra Bricea, že krstný otec Vito Corleone sa nápadne podobá na Marlona Branda a Anna zo Zeleného domu je vychudnuté ryšavé dievčatko, ktoré ako by z oka vypadlo kanadskej herečke Megan Follows.

Niet preto divu, že obálka najnovšieho vydania Anny zo Zeleného domu, ktorú vydalo americké kníhkupectvo Amazon vyvolala búrku negatívnych ohlasov. Zabudnite na nevinnú pehavú tváričku ukrytú v záplave ryšavých vlasov. Nová Anna je… iná… V prvom rade vyzerá, akoby obálka vznikla počas prestávky vo fotení pre Playboy. No a v druhom rade sa vôbec nepodobá na Annu, ako ju opísala jej autorka Lucy Maud Montgomeryová.

Internet je neľútostný, a tak sa na novú edíciu zniesla vlna kritiky. Asi prvýkrát v histórii sa stalo, že Anna zo Zeleného domu má takmer štyristo negatívnych recenzií, pričom všetky sa zaoberajú len obálkou. V skutočnosti sa nič hrozné nestalo – edícia je len elektronická, čiže obálku reálne uvidí málokto (a väčšina len v čiernobielej verzii), očividne ide o fotografiu, ktorá bola zakúpená vo fotobanke a jej autor netušil, na aký účel bude použitá a na romány o Anne už vypršali autorské práva, takže ani dediči autorky s tým nemajú nič spoločné. Nič to však nemení na tom, že aj obálka môže ľahko prezradiť, aký vzťah má k vydávanému dielu jeho vydavateľ a ako citlivo čitatelia reagujú na nevhodné obálky. Záleží na obálke aj vám alebo ide vždy len o obsah?