John Boyne napísal knihu pre deti, ktorá si získa aj dospelých

piatok 21. júna 2013 01:15
Pi 21.06. 2013 01:15

Čo sa stane, ak sa narodí dieťa, ktoré nepodlieha zákonom gravitácie a odmalička sa vznáša? Že také neexistuje? V novej knihe z vydavateľstva Slovart áno. Volá sa Barnaby Brocket, má dvoch úplne normálnych rodičov, dvoch úplne normálnych súrodencov a jedného úplne normálneho psa. Len on sám je celkom neobyčajný a to je na ňom to najlepšie!

Rodinu si človek nevyberá

Brocketovci sú celkom obyčajní a nudní. Nemajú radi nič, čo sa čo i len trocha vymyká bežnému priemeru a nemajú pochopenie pre nikoho, kto sa odlišuje od ostatných. Alistair a Eleanor sú najnormálnejší pár, ktorý sa vezme a splodí spolu dve normálne deti. Sú slušní a počestní a všetko v ich živote je úplne normálne, až kým sa im nenarodí tretie dieťa.

Barnaby Brocket, tretie dieťa v najnormálnejšej rodine, čo kedy žila na južnej pologuli, už vtedy dokazoval, že je všetko len nie normálny, lebo sa odmietal podriadiť najzákladnejšiemu fyzikálnemu zákonu. Zákonu gravitácie.

A tak Barnaby od narodenia lietal. Síce sa snažil zo všetkých síl, aby ostal nohami pevne na zemi ako všetci ostatní, no jednoducho to nešlo. Rodičia chvíľu dúfali, že je to prechodná záležitosť, no po štyroch rokoch sa nič nezmenilo a tak si pomaly zvykli. Barnaby dostal špeciálny batoh naplnený pieskom a začal chodiť do školy, ktorá bola tiež špeciálna. Hrobárikova akadémia pre nechcené deti bola založená bývalou riaditeľkou ženskej väznice, ktorá sa tvárila, že jej cieľom je poskytnúť vzdelanie deťom, ktoré odmietli prijať do normálnych škôl. Škola tak združovala mladistvých delikventov, okolo budovy mala ostnatý drôt, pri dverách detektory kovov a v triedach bezpečnostné kamery. A práve sem poslali Barnabyho, ktorý si tu našiel prvého kamaráta Liama.

Rovnako ako Barnabyho, aj Liama desila predstava, že musí stráviť celý deň v triede plnej neznámych detí, ani on sa s nikým neskamarátil, pretože sa narodil s nepríjemným zdravotným postihnutím: ruky sa mu končili zápästiami a namiesto prstov a dlaní mal oceľové háky. Takmer všetkým deťom v triede naháňali strach, len Barnabymu nie.

Prichádza osudný deň a s ním aj cesta okolo sveta

Napriek tomu, že sa malý Barnaby viac-menej bez problémov začlenil do triedy a život rodinky Brocketovcov sa upokojil, jeho rodičia sa stále nevedeli zmieriť s nenormálnosťou svojho syna. Jeden osudný deň sa rozhodnú pre radikálne riešenie a spravia hroznú vec – nechajú ho odletieť. A tak sa začína Barnabyho úžasná cesta okolo sveta, na ktorej spoznáva veľa zaujímavých postavičiek s podobným osudom ako on – sú iní. Najprv ho zachránia dve dámy v teplovzdušnom balóne a vezmú ho so sebou do Brazílie na kávovú plantáž, potom spozná New York aj Toronto, ocitne sa v Afrike a dokonca zistí, aké je to byť vo vesmírnej lodi.

Barnabyho napadlo, že byť normálny nie je až také skvelé, ako sa zdá. Koniec koncov, koľko normálnych chlapcov prežilo také dobrodružstvá ako on, koľkí z nich stretli takých ľudí ako on? Koľkí videli taký kus sveta a pomohli toľkým ľuďom ako on? Kto môže povedať, že on je ten nenormálny? Je normálne vystrihnúť do batoha dieru a poslať osemročného chlapca do neznáma? Je vôbec normálne chcieť byť za každú cenu normálny?

Detská kniha, ktorá nadchne aj dospelých

John Boyne, autor svetového bestselleru Chlapec v pásikavom pyžame, prichádza s novinkou Úžasná cesta Barnabyho Brocketa okolo sveta. Na rozdiel od predchádzajúceho smutného príbehu, táto kniha má veselší dej, napísaný vtipne a poučne. S Barnabym sa pri čítaní nenudíte ani chvíľku, hlavnú postavu si okamžite zamilujete a prežívate s ňou všetky životné úskalia a ani nebudete vedieť ako a knižku máte na jeden dych prečítanú.

Kniha je určená primárne pre detského čitateľa (veková kategória 8+) a je napísaná úplne jednoduchým jazykom. Starší čitatelia v nej nájdu skryté odkazy o tolerancii a predsudkoch, s ktorými sa každý občas stretne a deti zase krásny príbeh chlapca, ktorý sa zo všetkých síl snažil ostať normálnym. Všetko doplnené peknými ilustráciami od Olivera Jeffersa. Rovnako, ako to bolo v prípade Chlapca v pásikavom pyžame, aj tu by sa oplatilo knihu sfilmovať. Kým sa tak stane, stačí zapnúť fantáziu a začítať sa do čarovného príbehu Barnabyho Brocketa.