Filmové spracovanie Svetovej vojny Z si užijete, len ak zabudnete na knihu

streda 3. júla 2013 00:52
St 3.07. 2013 00:52

Včera sme sa venovali kultovému zombie románu Svetová vojna Z, ktorý si po celom svete našiel milióny čitateľov. Nebol by to však Hollywood, aby si tento úspech nevšimol a nerozhodol sa, že keď je kniha super, určite to tak bude aj s filmom. Kniha je svojou formou prakticky nesfilmovateľná, ale kedy to filmové štúdia zastavilo, však áno. Obzvlášť, ak je producentom a hlavnou hviezdou filmu Brad Pitt. Ako to teda nakoniec dopadlo?

Čítali ste knihu? Rýchlo na ňu zabudnite.

To záleží od toho, s akými očakávaniami sa do kina vyberiete. Ak ste čítali knihu a ste zvedaví, ako sa filmári popasovali s tým, že pôvodný román nemá žiadnu dejovú linku a je len súborom výpovedí od niekoľkých desiatok ľudí, tak vedzte, že jednoducho.

Knihu prakticky odignorovali a jediné, čo s ňou má film spoločné, je názov. Nie, ani zombie nie, keďže vo filme sú to beštie rýchlejšie ako Faraónova pomsta na dovolenke v Egypte, kým v pôvodnom románe bola jedna z odporúčaných taktík, ako im uniknúť, rýchla chôdza. Takže najväčšiu službu si urobíte, ak na knihu zabudnete a vôbec ich nebudete porovnávať. Najlepšie to vystihol Oatmeal v tejto veľmi názornej infografike. 🙂

Prečítajte si: Svetová vojna Z nie je o zombie, ale o ľuďoch (recenzia knihy)
Cesta okolo sveta so zombie

Aký je teda film? Nuž aký by ste asi predpokladali, keď sa povie Brad Pitt, zombie a PG-13. Dejová línia je komplikovaná asi ako leporelo. Hlavný hrdina Gerry Lane si žije svoj typický americký život na predmestí New Yorku, ktorý je na hony vzdialený jeho bývalej práci armádneho vyšetrovateľa. Má dve deti a ženu (hrá ju Mireille Enos, známa hlavne ako ústredná vyšetrovateľka v americkej verzii seriálu The Killing) a všetko je super, kým sa zrazu neobjavia v meste zombie. Len tak, z ničoho nič.

Nasleduje frenetický útek z mesta a potom už len pátranie Brada Pitta po univerzálnom riešení, ktoré zachráni celý svet. Celé by sa dalo zhrnúť do schémy “U nás v A riešenie nemáme, ale skúste miesto B. U nás v B riešenie nemáme, ale skúste miesto C. U nás v C riešenie nemáme, ale…” A tak Pitt lieta po svete, obdivuje atómové výbuchy (bez vysvetlenia, z knihy vieme, že to bol Irán alebo Pakistán) a v zásade ide len o to pozrieť si, ako vyzerá zombie apokalypsa v exotických kulisách, pričom hlavný hrdina je taká negatívna Deus Ex Machina – na danom mieste všetko ako tak funguje, kým sa tam nezjaví Brad. To sa zrazu začne všetko zázračne sr… kaziť, aby sa mal z čoho hlavný drsoň zachrániť.

Dobrí herci, ktorí nemajú veľmi čo hrať

Dobrá správa je, že Brad Pitt jednoducho je dobrý herec, takže ani v Segalovskej úlohe nevyzerá ako Segal. Mireille Enos je síce tiež dobrá herečka (ako dokazuje v The Killing už tretiu sezónu), ale toto je po Lovcoch mafie už druhý film, kde hrá manželku, ktorej jedinou úlohou je byť nemou výčitkou manželovi preto, že robí to, čo robí, aj keď to robí len preto, lebo musí.

Keď sa film musí páčiť všetkým

Našťastie, z knihy sa zachovala aspoň určitá miera racionality, a tak filmu chýba akýkoľvek pátos a patetické reči. Už spomínané PG-13 však zároveň znamená, že v kine sa nezľakne ani vaša desaťročná neter odchovaná na Happy Tree Friends. Film tak kĺže po hladine aj v tomto jedinom aspekte, kde ešte mohol prekvapiť a definitívne sa zaradil do škatuľky akčných filmov so zombie tematikou, ktoré neurazia, ale ani nijak výrazne nenadchnú.

Svetová vojna Z je vysloveným filmovým fastfoodom – pohodová zábava na jedno pozretie, pri ktorej sa v kine nudiť síce nebudete, ale druhýkrát už nebude dôvod sa k nemu vracať. Nič viac, nič menej.