Rowlingovej tajomná dektetívka je poctou klasickým dielam tohto žánru

Možno ste už počuli o tom, že autorka Harryho Pottera v apríli vydala detektívny román Cuckoo’s Calling, ktorý (nateraz) do slovenčiny prekladáme ako Kukučkino volanie. Urobila to tajne, pod pseudonymom Robert Galbraith. Osobne sa musím priznať, že ma ku knihe pritiahlo až odhalenie známej autorky, ktorá za ňou stojí. Po tom, čo som sa na internete dočítala, že ide o Rowlingovej knihu, som ju do dvoch minút mala vo  svojej elektronickej čítačke a hladne som sa do nej začítala.

Človek by v knihe márne hľadal akékoľvek prvky fantastického sveta. Harry Potter je už dávno fuč, no táto autorka jednoducho vie písať tak, že vás po pár stranách vtiahne do deja a zakaždým, keď musíte knižku odložiť, len čakáte, kedy si k nej budete môcť znova sadnúť. A práve to je na Rowlingovej výnimočné a zrejme aj vždy bude. Jej schopnosť vtiahnuť vás do deja tak, že s knižkou pôjdete aj na záchod, je priam neuveriteľná.

Vražda modelky, vyšetrovateľ – outsider a šikovná pomocníčka

Hlavný hrdina Rowlingovej detektívky je bývalým členom vojenskej polície, ktorý sa vrátil späť do civilného života ako súkromné očko. Detektív so zvláštnym menom Strike, je synom rockovej hviezdy, je totálne na mizine, práve sa rozišiel so svojou priateľkou a jeden z jeho bývalých zákazníkov mu posiela výhražné listy. So Strikom sa stretávame vo chvíli, keď k nemu príde jeho nová dočasná sekretárka Robin. Kto by si myslel, že Robin bude novodobým Watsonom, ten sa hlboko mýli. Ide o inteligentnú, taktnú a sympatickú postavu, ktorá sa dokáže sama vynájsť v každej situácii, veľkým dielom prispieva k rozlúšteniu záhady a rozhodne vyvracia stereotypy.

Strikovi je ponúknutý zaujímavý prípad, ktorý by ho navyše mohol vytrhnúť z chudoby – mladá, nádherná a bohatá modelka Lula skočila pred niekoľkými mesiacmi z balkóna svojho bytu. Čo na prvý pohľad vyzerá ako jasná samovražda sa nepozdáva Lulinmu bratovi, ktorý od Strika chce, aby prípad prešetril. Počas šetrenia vyplávajú na povrch rôzne zaujímavé skutočnosti a z kalnej vody nepresných faktov a domnienok sa postupne vynára silueta nádhernej modelky, ktorá na konci akoby ožila a dýchala vám na krk. To je vystihnuté už v samotnom názve knihy, keďže zavraždenú modelku prezývali Kukučka.

Rowlingová vsádza na overenú kvalitu

Možno by sme mohli namietať, že detektíva – bývalého policajta sme tu už mali, aj vražda modelky tu už bola a pre niektorých to môže zaváňať jedným veľkým klišé. Rowlingová azda stavia na dobre overených základoch, jej kniha je však napriek tomu v mnohých smeroch originálna. Rozprávač vás zatiahne do deja, zaujímavé a komplexné postavy vás presvedčia, že čítate o skutočnom svete, príbeh vystavaný do posledného detailu určite nadchne a vyvrcholenie celého príbehu vás jednoducho dostane. Čo je na knižke bravúrne spracované a zároveň je trocha nečakané, je humor. Na niektorých miestach som sa dokonca nahlas smiala.

Smrť mladej modelky je námet, ktorý dovolil autorke poukázať na pozlátko šoubiznisu, povrchnosť a nadradenosť boháčov, rasové problémy a problémy adaptácie adoptovaných detí v rodine (Lula je mulatka adoptovaná zámožnými bielymi rodičmi). Strikova minulosť zas zaručí spomienky na armádu a trpkú realitu života bývalého vojaka s amputovanou nohou, ktoré sú opísané tak verne, až sa neubránite otázke, či si to nebodaj Rowlingová nezažila na vlastnej koži. Po niekoľkých stranách vám Lulin záhadný vrah nedá spať a až do konca knižky budete tipovať, kto by to asi tak mohol byť.

Naposledy ma takto detektívka nadchla azda keď som čítala Larsa Keplera (taktiež pseudonym známeho páru autorov). Snáď práve pre porovnanie s Keplerom a s knihami Stiega Larssona by som v knihe ocenila trocha viac boja detektíva Strika s veternými mlynmi lenivej polície, možno by som uvítala pasáže, v ktorých by bol Strike v reálnom ohrození a ja by som sa zhrýzala, ako sa z toho vylíže.

Pre mňa osobne už zrejme žiadna kniha neprekoná čarodejníckeho študenta Harryho. Je to kniha môjho detstva, ktorá ma odprevadila do dospelosti. Porovnávať Harryho Pottera Kukučkino volanie je však podľa mňa nielenže nemožné, ale navyše celkom zbytočné. Po prečítaní knihy rozumiem, prečo si Rowlingová zvolila pseudonym. Cuckoo’s Calling by som aj po odhalení autorkinej identity rozhodne odporučila každému vášnivému čitateľovi, ako príjemné a napínavé čítanie so zaujímavou zápletkou a nečakaným vyvrcholením.