Pocta klasickej detektívke od autorky, od ktorej by to nikto nečakal

piatok 7. februára 2014 23:04
Pi 7.02. 2014 23:04

Vyhnúť sa správe, že J.K. Rowlingová napísala detektívku a vydala ju anonymne, pod pseudonymom, sa prakticky nedalo. Takže nie je žiadnym tajomstvom, že knihu Volanie Kukučky, ktorej autor je údajne Robert Galbraith má v skutočnosti na svedomí najslávnejšia a najpredávanejšia žijúca autorka súčasnosti. Čo je dobre. Lebo inak by sme sa pravdepodobne prekladu tejto pocty klasickej detektívke vôbec nedočkali. A to by bola naozaj škoda.

Hľadá sa drsné súkromné očko!

Klasická detektívka to sú autori ako Agatha Christie, Raymond Chandler alebo Erle Stanley Gardner. Na svete asi niet milovníka detektívok, ktorý by nehltal prípady neunaviteľnej slečny Marplovej, drsného Phila Marlowa alebo postrachu súdnych siední Perryho Masona.

A práve na posledných dvoch menovaných si pri čítaní Volania Kukučky spomeniete najčastejšie. Čo je celkom prekvapivé, keďže J.K. Rowlingová nezaprela svoje korene a celý príbeh sa odohráva v Londýne.

Klasická detektívka stále žije

Hlavný hrdina Cormoran Strike ako by z vypadol z príručky pre klasických detektívov. Bývalý armády vyšetrovateľ obrovskej postavy, ktorý v službe prišiel o nohu, sa teraz živí ako súkromný detektív. Má jednu ošarpanú kanceláriu, do ktorej aj tak nikto nechodí a okrem toho už len dlhy a na krku čerstvý rozchod, vďaka ktorému musí v kancelárii aj prespávať. (No áno, taká modernejšia verzia Phila Marlowa.)

Celý príbeh začína v momente, kedy k nemu nastúpi nová dočasná sekretárka Robin, ktorá je očividne prevtelením Delly Streetovej, vernej to asistentky Perryho Masona. Aj Robin je krásna, šikovná, a zapálená pre prácu. Čo je super, lebo hneď v prvý deň jej nástupu do práce príde po dlhom čase za Cormoranom klient, ktorý má pre neho prelomový prípad. Prešetriť samovraždu jeho sestry, supermodelky Luly Landry. Vyšetrovanie sa rozbieha a my si môžeme začať vychutnávať poctivú detektívnu prácu, pri ktorej sa do hry vkladá len rozum a trpezlivosť.

Volanie Kukučky si môžete objednať priamo TU.
Kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ!

V prvom rade si povedzme otvorene, že toto nie je Harry Potter, nemá to s ním nič spoločné a ani ho tam nehľadajte. Dosiahnuť úspech, aký sa podaril J.K. Rowlingovej je nepochybne skvelé, na druhej strane je fakt, že čokoľvek napíše, vždy to bude porovnávané s Harry Potterom. Aj keď to vlastne nedáva žiadny zmysel. Jo sa už v tvorbe posunula ďalej, najvyšší čas, aby tak spravili aj jej fanúšikovia.

Veď čo už by len mohlo byť väčším odklonom od Harryho ako drsná detektívka, v ktorej hlavný hrdina striedavo rieši podozrivú samovraždu, vlastné emocionálne a existenčné problémy a občas aj také prozaické veci ako zapálený kýpeť.

Detektívka, ktorá ide na plné obrátky

Napodiv to však všetko funguje. J.K. Rowlingová opäť dokázala, že písať jednoducho vie. Príbeh je vystavaný logicky, postavy sú zaujímavé a uveriteľné a čo je pri detektívke najdôležitejšie – napriek tomu, že postáv nie je práve málo a každá má vlastnú motiváciu a úmysly, príbeh je stále veľmi prehľadný a prudko čitateľný.

Nečakajte žiadne napínavé súboje, prekvapivé výsledky z laboratória, alebo zákerných ninjov. Toto je poctivá detektívka, v ktorej sa hlavný hrdina môže spoliehať len na svoje schopnosti a veľmi obmedzené zdroje. Ale práve v tom spočíva jeho čaro – osamelý, životom ostrieľaný obrovský chlap, ktorý má svoje zásady, aj srdce. Jednoducho sympaťák.

Pri dnešnej záplave bombastických, často až nezmyselne krvavých trilerov plných akcie, techniky, prestreliek a sexu, pôsobí Volanie Kukučky až staromódne uhladene. Napriek tomu je to kniha, ktorú nebudete vedieť odložiť, až kým nezistíte, ako to s tou samovraždou Luly vlastne bolo. A po jej dočítaní zistíte, že by ste sa Cormoranom radi stretli pri jeho ďalšom prípade. Dúfajme, že J.K. Rowlingová sa mu bude venovať aj naďalej. Ľahko by sa z neho mohol stať ďalší ikonický detektív, ktorého si obľúbia milióny čitateľov po celom svete. Predpoklady na to má.