blog

Od SMS k románom

pondelok 13. júla 2009 00:01
Po 13.07. 2009 00:01

keitai shosetsuNa Slovensku asi niet človeka zaujímajúceho sa o knihy, ktorý by ešte nepočul meno Maxim E. Matkin. Tajomný autor, ktorý začal publikovať svoj denník na stránkach zaniknutého Inzinu dosiahol neuveriteľnú popularitu a čítanosť, ktorú by mu mohlo závidieť množstvo renomovaných autorov. Tisíce čitateľov úpenlivo čakalo na každú jednu kapitolu jeho denníka, a tak niet divu, že Polnočný denník nakoniec vyšiel aj knižne a okamžite sa stal bestsellerom. Maxim ukázal cestu mnohým ďalším. Jeho úspech už síce nikto nezopakoval, ale popularita blogov prudko vzrástla a počet autorov, ktorí si viac cenia svoju anonymitu ako slávu, neustále rastie. Maxim nám proste ukázal novú cestu, ako dosiahnuť úspech na knižnom trhu. Ako sa ukazuje, existujú aj ďalšie – napríklad mobil a vytrénovaný palec.

Mnohí ľudia hovoria, že Japonci sú divní. My, ktorí sme na hodinách boja proti rasizmu a xenofóbii dávali pozor, hovoríme, že Japonci proste majú úplne odlišnú kultúru, ktorú príliš nechápeme. Ich nová móda by nám však mohla byť sympatická.

22-ročný Yume Hotaru stojí na zastávke a freneticky ťuká do mobilu tak ako každý druhý tínedžer. Narozdiel od nich však nepíše SMS typu “Fcera to b0l0 wiborne Xixixi”. Yume píše román. Yume je totižto jedným z najúspešnejších spisovateľov Japonska. Písať začal v roku 2007. Vždy keď mal čas, či už cez prestávku, cestou do školy alebo večer pred spaním, naťukal pár riadkov, ktoré okamžite publikoval na stránkach sociálnej siete Mobage Town. Čím dlhší bol jeho román, tým viac rástla jeho popularita. Nakoniec si ho všimli aj vydavatelia a prišli s ponukou vydať jeho digitálny román v knižnej podobe. Úspech bol prakticky okamžitý, a tak už začiatkom roku 2008 viedol Yumeho román Prvá skúsenosť, príbeh o láske a sexe na strednej škole, rebríček predajnosti v jednom z najväčších tokijských kníhkupectiev.

Román mobilných mobilov, v Japonsku známy pod označením keitai shosetsu, sa za posledných desať rokov anh 1(2)prepracoval z pozície undergroundového subžánru na jeden z najúspešnejších žánrov, ktoré hýbu knižným trhom Japonska. Stránky zamerané na tento fenomén zaznamenávajú milióny návštev denne a vydavatelia predávajú ďalšie milióny výtlačkov týchto pôvodne digitálnych románov. Prvá a zároveň najväčšia stránka ponúkajúca keitai shosetsu Magic iLand má podľa štatistík jej prevádzkovateľa v ponuke milión titulov, 3,5 miliardy návštev mesačne a viac ako 6 miliónov registrovaných čitateľov.

Táto stránka sa na trhu rýchlo etablovala ako zlatý štandard všetkých portálov keitai shosetsu. Typický román mobilného telefónu má v priemere 200 až 500 strán, pričom každá strana obsahuje 500 japonských znakov a dá sa stiahnuť za približne 8 eur. Prvý keitai shosestsu bol napísaný autorom, ktorý sa skrýva pod pseudonymom Yoshi. Jeho romám Hlboká láska bol mimoriadne úspešný, predalo sa ho viac ako 3 milóny výtlačkov. Tento príbeh o prostitútke v Tokiu bol nielen vydaný knižne, ale aj adaptovaný pre televíziu, film a japonské komiksy Manga a určil smer, ktorým sa tieto romány neustále vyvíjajú.

Hlavnou čitateľskou základňou pre keitai shosetsu sú ženy okolo dvadsiatky, ktoré zároveň prevládajú aj medzi autormi. Väčšina ich príbehov je o láske, vzťahoch a sexe, ale vďaka výhode anonymity, ktorou sa mnohí autori obklopujú, sa venujú aj témam, ktoré sú zvyčajne v Japonsku tabu. Či už je to znásilnenie, interrupcia, choroby alebo drogy. Odborníci sa zhodujú, že za veľkou popularitou týchto románov stojí viacero faktorov. Autori, píšúci anonymne, si môžu dovoliť, aby ich príbehy boli aspoň zčasti autobiografické, okamžitá reflexia od ich čitateľov im umožňuje písať román tak, aby odzrkadloval aj postoje a názory čitateľov, ktorí vďaka tomu získavajú pocit, že aj oni sa podieľajú na tvorbe románu, čo ich potom núti kúpiť si tento román, keď vyjde knižne. Že to tak naozaj funguje potvrdzuje aj štatistika – v roku 2007 bola polovica románov, vedúcich rebríček predajnosti v Japonsku, napísaných na mobilnom telefóne.

Kým v Japonsku začína boom románov mobilného telefónu ustávať a trh sa začína pomaly stabilizovať, v iných krajinách sa ten pravý ošiaľ ešte len začína. Minulé leto využil americký spisovateľ Matt Richtel známu sociálnu sieť Twitter na publikovanie svojho románu “v reálnom čase”. Predpokladá sa, že toto je len prvá lastovička a čoskoro budú nasledovať ďalšie pokusy, pre ktoré už čaká zbrusu nové anglické pomenovanie The Twiller (Twitter + Thriller). V prípade Slovenska sme si zvykli, že sme vždy tak trošku pozadu, na druhú stranu existuje len málo krajín, kde sú mobilné telefóny tak populárne ako u nás. Preto nám neostáva nič iné, len predpokladať, že nás čoskoro tiež zaplavia tisícky slovenských “keitai shosetsu”. Vzhľadom na úroveň pravopisu slovenských študentov sa môžu korektori začať tešiť na zlaté časy.

Zdroj: Internet