Veľmi príjemná spoločnosť. S čajom a koláčom po ruke.

utorok 8. marca 2011 00:01
Ut 8.03. 2011 00:01

Všetci občas snívame, že odídeme na ďaleký ostrov, kde budeme mať pokoj od každodenných starostí. Každý si však také miesto predstaví inak, po svojom. Normandský ostrov Guernsey sa od našich vysnených miest líši tým, že skutočne existuje. Príbeh jednej neobvyklej literárnej spoločnosti, ktorý sa odohráva na tomto ostrove, rozhodne stojí za prečítanie.

Autorka Mary Ann Shafferová rozpráva príbeh spisovateľky a publicistky Juliet, ktorý sa odohráva v období tesne po skončení druhej svetovej vojny. Británia sa len spamätáva z prežitých traumatizujúcich zážitkov, no nie je to nič v porovnaní s oblasťami, ktoré boli postihnuté nemeckou okupáciou. K týmto oblastiam patria aj normandské ostrovy. Náhoda zavedie ambicióznu Juliet na jeden z týchto ostrovov – na Guernsey.

Literárna spoločnosť na tomto ostrove vznikla náhodou, počas nemeckej okupácie. V podstate je akýmsi ochranným štítom pre obyvateľov ostrova, ktorí by sa inak nemohli schádzať. Jej členovia dokonca spočiatku ani nečítali. V diele sú opísané mnohé desivé zážitky a autorka nás konfrontuje s realitou, ktorá bola počas vojny otrasná. Niektoré pasáže jednoducho nie sú pre slabšie povahy.

Juliet postupne nadväzuje kontakty s členmi a čosi ju stále viac a viac k týmto ľuďom a k miestu, v ktorom žijú, priťahuje. Je typickou ženou hľadajúcou lásku, pochopenie a miesto pre šťastný život. Musí sa rozhodnúť medzi srdcom a rozumom, čo môže znieť ako klišé, ale v tomto diele to naozaj nepôsobí gýčovo.

Celé dielo je písané originálnym spôsobom – formou listovej korešpondencie medzi postavami románu. Čitateľa môže napadnúť, že dej podávaný takýmto spôsobom môže byť útržkovitý a bez náväznosti. Jedná sa však len o predsudok, keďže listy obsahujú všetky udalosti a ešte k tomu veľmi živé opisy. Kolorit Guernsey je zaznamenaný veľmi verne a nie je vôbec obtiažne predstaviť si, ako stojíte na útese a dýchate ten božský morský vzduch. Rovnako je možné utvoriť si presný obraz ako  hlavnej protagonistky, tak aj jednotlivých členov spoločnosti.

Dnes je síce listová korešpondencia hlavne úradného charakteru, no v dobách do ktorých nás autorka preniesla to bol hlavný komunikačný prostriedok. Je to práve forma, akou je dielo napísané – súkromná korešpondencia, čo čitateľa prinúti si členov Guernseyskej literárnej a koláčovej spoločnosti obľúbiť. Všetci sú spočiatku trochu opatrní, neskôr veľmi srdeční a čitateľ sa ani nenazdá a je takmer na konci. To, že charaktery postáv sú vykreslené veľmi detailne potvrdzuje aj fakt, že po prečítaní poslednej stránky sa dostaví pocit smútku, že sa príbeh skončil a členov spoločnosti, ktorí sa čitateľovi stanú sympatickí, či chce, či nechce, treba opustiť.

Román Guernseyská literárna a koláčová spoločnosť sa pýši prívlastkom “medzinárodný bestseller”. Jasné však je, že autorke sa podarilo vyjadriť chuť, ktorá sa niekedy vyskytne u každého človeka – chuť utiecť niekam ďaleko, preč z toho mučivého kolotoča každodenných starostí. Naviac k ľuďom, ktorí sú úprimní, srdeční a zaujímaví. Každý je niečím jedinečný, či už bylinkárka Isola alebo kľudný Dawsey. Autorka Mary Ann Shafferová v závere ďakuje neteri  – Annie Barrowsovej (ktorej meno stojí po boku autorkinho), že jej dodala potrebný entuziazmus k dokončeniu knihy, pretože dlhé roky ju mala rozpísanú. Dielo konečne uzrelo svetlo sveta a rozhodne to bolo v pravý čas, Guernseyská literárna a koláčová spoločnosť je príjemné osvieženie pre literárnu scénu. Tak nasadať na loď a ide sa na Guernsey!

Najlepšia kniha minulého roka je o smrti, vojne, ale hlavne o láske a nádeji

Trilógia Hry o život – recenzie všetkých troch dielov Hier o život

Prednáška, na ktorú nezabudneterecenzia knihy Posledná prednáška