Partitúra pre srdce preteká tónmi nádeje, odhodlania a optimizmu

piatok 20. mája 2011 00:46
Pi 20.05. 2011 00:46

Je len málo kníh, ktoré vám dodajú toľko pozitívnej energie ako najnovší román českého autora Zdeňka Hanku – Partitura pro srdce. A pritom je to kniha, ktorá sa zaoberá samými ťažkými témami. Je to príbeh o ľudskej závisti a zlobe, o nových začiatkoch, predsudkoch a miliónoch prekážok, ktoré nám život stavia do cesty každý deň. Ale je to aj kniha o sile ľudského odhodlania, pevnej vôle a rozhodnutí vydržať a nezlomiť sa, nech už sa deje čokoľvek. A práve v tom spočíva čaro tohto pomerne neznámeho, ale o to výnimočnejšieho románu.

Zbožňujem, keď sa dostanem úplnou náhodou alebo riadením osudu ku knihe, ktorú by som s najväčšou pravdepodobnosťou prehliadol. Presne tak sa mi dostala do rúk aj kniha, pre mňa dovtedy neznámeho českého autora Zdeňka Hanku. Zdeněk žije už dlhé roky v Kanade, povolaním je doktor a svoje bohaté životné skúsenosti pretavuje do románov, ktoré sú o to lepšie, o čo menej ľudí ich pozná (naopak to neplatí!). Inak tomu nie je ani v prípade knihy Partitura pro srdce.

Tá rozpráva príbeh úspešného kardiológa Říhy, ktorý má všetko, čo si môže želať. Založil úspešnú kliniku, má milujúcu rodinu a do práce sa vozí vysnívaným Mustangom. Potom však zaúraduje ľudská zloba a závisť. Anonymné vyhrážky a listy ho doženú až k rozhodnutiu predať kliniku a vysťahovať sa do Kanady. Je doktor, má prax, tak prečo by sa mu nedarilo aj v krajine neobmedzených možností?

S takouto predstavou prichádza do Kanady, neuvedomujúc si, že sa tak len zaradil medzi tisíce a tisíce ľudí, ktorí sem každoročne mieria s rovnakým cieľom a predstavou. A tie tisíce a tisíce ľudí sa zaradia medzi milióny tých, ktorí tu žijú dlhšie, prípadne odjakživa.

Říha nie je žiadna výnimka, nemá žiadny špeciálny talent. Je to štyridsaťročný chlap, ktorý má najlepšie roky života za sebou, má rodinu, jazykové schopnosti na mierne podpriemernej úrovni a vysokoškolské vzdelanie, ktoré tu má hodnotu zdrapu papiera, na ktorom je vytlačený jeho diplom.

A tak začína príbeh o tom, aké vedia byť nové začiatky ťažké. Aké to je, keď ste v krajine, kde na vás nikomu nezáleží. Kde vám nikto nedá nič zadarmo. Kde nič neznamenáte. Říha sa snaží zo všetkých síl, robí robotníka, šoféra autobusu, skladníka, zoberie každú prácu, z ktorej číha aspoň drobná nádej na trochu lepší zárobok. A popritom sa snaží spraviť si nezmyselné skúšky, na základe ktorých by mu uznali, že medicína je medicína a všade na svete zaberá na ľudí rovnako. Samozrejme sa do toho miešajú problémy s bývaním, zdravotné problémy a byrokratický systém, ktorý akoby bol stvorený len na produkciu ďalších problémov.

Ale Říha sa nikdy nevzdáva. Vždy, keď ho osud zrazí na kolená, tak sa len usmeje , vztýči hlavu a opäť vstane do ďalšieho boja. A práve v tom spočíva najväčšia sila a zároveň slabina tohto románu. Celá Partitura pro srdce pôsobí ako nekonečná séria prekážok. Občas už budete zúfalí z toho, čo všetko sa tomu chudákovi deje. Akoby na celom svete nebol ani kúsok šťastia alebo náhody, ktorá nám občas pomôže. A Říha je tak obdivuhodne optimistický, tak pozitívne naladený, až je to k neuvereniu. Celá kniha pôsobí veľmi autobiograficky, ale ak je založených na skutočnosti čo len polovica príhod, ktoré si musel Říha preskákať, tak sa nedá cítiť voči autorovi nič, len bezbrehá úcta. Na druhú stranu je ten jeho optimizmus až neznesiteľný. Akoby ani nedokázal naplno pociťovať hnev a smútok. I keď je úplne na dne a všetky sny ležia v prachu, stále je tu cítiť tú iskričku nádeje, ktorá už o pár strán plápolá jasným plameňom. Niekomu to bude imponovať, inému postupne možno trochu prekážať, ale ani to nič neuberá na kráse príbehu a majstrovstve, s akým je napísaný. Říha sa postupne, pomaličky odliepa odo dna až nakoniec…

Nakoniec vám ostane iba Říhovský úsmev na perách, chuť pobiť sa so životom  a nikdy sa nevzdať. Partitura pro srdce vás dostane, vyžmýka z vás celú škálu emócií a donúti vás naplno si uvedomiť, že každý úspech je postavený z 90% na úsilí, bez ktorého nemá zmysel žiadny talent, schopnosť alebo nadanie. A to je niečo, čo by sme si mali pripomínať aj častejšie. Nielen jedným výborným románom.

Partitura pro srdce je román, ktorý odložíte až po jeho dočítaní. Je to silný a emotívny príbeh o ľudskom odhodlaní a pevnej viere v lepšiu budúcnosť. Je to kniha, ktorá by mala byť povinným čítaním pre každého, kto plánuje skúsiť šťastie v zahraničí, ale aj pre tých, ktorí jednoducho hľadajú neobyčajný román s “obyčajným” posolstvom – Nikdy sa nevzdávaj! Ak hľadáte knihu, ktorú vám v kníhkupectve nikdy neodporučia (lebo ju nepoznajú), ale napriek tomu by bola škoda, keby vám ušla, tak toto je ona!

Kúpte si knihu a stanete sa Dobrým anjelom – viac informácií o tejto akcii

O izbe, ktorá je väzením, domovom a celým svetom

Zošalieť je také jednoduché