Zberateľská edícia filmu Sociálna sieť si svoj názov zaslúži len sčasti

utorok 22. novembra 2011 01:16
Ut 22.11. 2011 01:16

Pár rokov dozadu sme si všetci šťastne nažívali vo svete chatov a e-mailov, občas niekto pridal svoje fotky do rozličných databáz. Mali sme pocit, že trávime priveľa času online. A potom prišiel on. Mark Zuckerberg, ktorý všetko spojil do jednej veľkej sociálnej siete a začal globálnu mániu. A potom prišli Columbia Pictures a rozhodli sa urobiť o tom film.

O filme

Tu nastáva dôležitý moment, kedy sme si viacerí (ruku na srdce) povedali – och bože, Facebook je známy a už idú točiť film, aby z tej popularity vytrieskali peniaze. Na druhú stranu, kto sa pozrel trochu bližšie na zoznam tvorcov, mohli ho zaujať dve veci. Jednak zvučné mená scenáristu Aarona Sorkina a režiséra Davida Finchera a tiež mladý talentovaný herecký kolektív (Jesse Eisenberg, Andrew Garfield, Justin Timberlake či Rooney Mara). Očakávania teda boli minimálne rozpačité.

Režisér ale ustál svojho mena a natočil film, ktorý bol nadšene prijatý kritikmi i divákmi. (Po odporúčania netreba chodiť ďaleko, je nimi totiž doslova zaplavená obálka DVD). Film väčšinou bravúrne ľahko odvíja klbko príbehu, (ale keďže ide o retrospektívu, chaos miest, postáv a časov sa predsa len nájde). Nechýbajú ani dejové zvraty, ktoré gradujú napätie. Sila sa ukrýva v dialógoch, ktoré, (podľa slov scenáristu), niekedy nemajú dávať zmysel, skôr majú znieť ako lahodná hudba. Napriek tomu v sebe často uchovávajú skrytý význam ideálne doladený v kompozícií s nádhernou hudbou (a tiež realistickými zvukmi prostredia). Vďaka tomu je nám posunutá skutočná atmosféra každého okamihu, ktorá sa dostáva pod kožu.

Samozrejme, nájdeme aj pár negatív. Medzi ne určite patrí už spomínaný chaos. Problém by som taktiež videl vo Fincherovskom rukopise – režisér niekedy príliš bazíruje na malých detailoch, čo sa potom prejaví prekombinovanosťou (herci nedostali dostatok priestoru na improvizáciu – hneď prvý dialóg pôsobí prehnane ťažkopádne), prípadne uletenosťou (scéna s člnmi pôsobí ako zvláštna a na prvý pohľad nepochopiteľná vsuvka do deja). Posledným problémom je azda celková výpovedná hodnota – film nesie jednoznačné posolstvo (dokonca niekoľko), no chýba mu akási epická čerešnička na torte, ktorá by vás nechala s otvorenými ústami (jednoducho niečo, čo by film posunulo z veľmi zaujímavého príbehu sociálnej siete na príbeh šokujúci).

Jednak je to spôsobené tým, že takýto žáner je dopredu odsúdený na problém s vyvrcholením, jednak tým, že tvorcovia sa sami presunuli skôr do roviny dialógov. Možno aj preto, že ide o unikátny projekt, keďže nepojednáva o historických udalostiach, hovorí o príbehu ľudí, ktorí sú teraz len pár rokov starší oproti času zrodu Facebooku. Vo výsledku teda uvidíme dielo lahodiace oku, uchu i duši, ktoré nás síce poteší, ale či zanechá výraznejšiu stopu…

O zberateľskej edícii

Obsah DVD (dvojdisková zberateľská edícia) je na tom už o poznanie horšie. Pre niekoho bude možno zarážajúca spomenutá obálka, ktorá je do polovice popísaná chválami na film, ktorý sa tak akoby stavia do role malého chlapca kričiaceho, aby si ho niekto všimol. Vo vnútri obalu nájdeme dva disky.

Na prvom je okrem filmu (český dabing je samozrejmosť, slovenský chýba) aj bonus – dvojaký hovorený komentár – jeden od režiséra, jeden od ďalších tvorcov. To je podľa mňa najväčšia chyba spomedzi všetkých bonusov. Minimálne preto, že hovorený komentár je síce zaujímavá vec, no keď vám niekto reční do filmu, ktorý ale beží na pozadí, je problém zvyknúť si na to. A keď máte to isté absolvovať dvakrát (raz s režisérom, raz s ostatnými), tak to chce veľkú dávku sebazaprenia. A určite vás nepoteším ani tým, že komentár je len v angličtine a bez titulkov.

Na druhom disku nájdeme bonusov o poznanie viac. Je tu film o filme v dĺžke hodiny a pol času. Titulky už sú k dispozícií, aj keď len anglické. Ku dielu sa vyjadrí široká paleta tvorcov (od scenáristu a režiséra cez hercov až ku zvukárom). Odhalíme herecké umenie, ktoré Jesse Eisenberg vložil do postavy zakladateľa Facebooku, režisérov zmysel pre nekonečný detail, ale aj pár vtipných momentov (problémy s natáčaním v Harvarde a pomoc míma; veľa jedla, ktoré musel herec zjesť pri natáčaní scény; či množstvo rozbitých notebookov pri jednej z finálnych scén).

Predstavia sa nám aj niektoré špeciálne efekty i veľká práca na hudobnej zložke filmu. Zaujímavý, chaotický, otravný a predsa komplexný – taký je posledný bonus, a to takzvaný multiangle, ktorý nám ukazuje scénu v klube z rozličných uhlov pohľadu a zvuku, ktoré si treba komplikovane prepnúť. Veľkým deficitom bonusov je chýbajúce prepojenie na skutočnosť – človek by čakal, že zavolajú samotného Marka Zuckerberga, aby sa vyjadril pár vetami ku tomu všetkému – ale márne. Takže vlastne nevieme, do akej miery je celý príbeh reálny.

Film sa dá pokojne označiť ako bravúrne a milé dielo ľahko pokrivkávajúce v niektorých momentoch. Nesie niekoľko dôležitých posolstiev a zanechá vo vás príjemný pocit. Aj keď – ako ľahko začne, tak ľahko skončí, bez výraznejšej bodky. A vlastne ani neskončí, napokon, životný príbeh hlavnej postavy ešte stále prebieha, keďže skutočný Mark nie je o moc starší od filmového. Film teda dostáva 4 z 5.

Pri bonusoch je to horšie. Väčšina z nich je určená len pre hĺbavého skúmavého diváka, ktorý chce preniknúť tvorcom pod kožu. Tak trochu sa preto dajú označiť za ponuré, málo zábavné. Navyše im chýba slovenská či česká jazyková stopa. A to najhoršie, chýba prepojenie s realitou, so skutočnými postavami a udalosťami, o ktorých film pojednáva – nedočkáme sa žiadneho komentáru od skutočného Marka. Preto bonusy dostávajú len priemer, 2,5 z 5.