Seriál Kosti? Len slabý odvar knihy!

piatok 19. októbra 2012 01:09
Pi 19.10. 2012 01:09

Asi by sme len ťažko hľadali na Slovensku človeka, ktorému by po vyslovení slova Kosti nenapadol seriál skôr, ako kniha. V skutočnosti asi mnohí jeho nadšení fanúšikovia ani netušia, že samotný seriál vlastne vznikol až na základe úspechu niekoľkých kníh, ktorých autorkou je Kathy Reichs. Tá nás už budúci týždeň príde navštíviť, a preto by bola večná škoda nepozrieť sa bližšie na jej román Osudná cesta, ktorý už onedlho vychádza.

Seriálová Kosť? Jednorozmerný odraz literárnej predlohy.

Porovnávaniu knihy s chronicky známym seriálom sa v tomto prípade asi dosť dobre vyhnúť nedá, preto sa oň ani nebudem snažiť. Dám hneď na začiatok jednu radu – na seriál zabudnite. Sám o sebe síce nie je zlý a ako nenáročná oddychovka funguje výborne, ale Osudná cesta je čistokrvná detektívka, ktorá má podstatne vyššie ambície. A čo je najlepšie, výborne sa jej darí ich naplniť.

Hlavná hrdinka bude fanúšikom seriálu dobre známa. Je ňou forenzná antropologička Temperance Brennanová, ktorá sa však na svoju televíznu predlohu veľmi neponáša. Je oveľa emotívnejšia, hĺbavejšia a empatickejšia. V celej knihe ju ani raz nikto nenazve Kosť (chvalabohu!), pričom hlavným dôvodom bude asi absencia postavy špeciálneho agenta Seeleyho Bootha  a nadšenie pre bojové umenia a strelné zbrane jej tiež úplne chýba.

Zoznámte sa s Temperance, ako ju nepoznáte

Viac ako dostatočne to však vyvažuje možnosť priameho náhľadu do sveta jej myšlienok, uvažovania a emócií. Celý román je vyrozprávaný v prvej osobe, čo poskytlo autorke výbornú perspektívu.

Temperance Brennanová v jej podaní je staršia, skúsenejšia a vďaka svojej práci a životným skúsenostiam (rozvedená, nezadaná, s dospelou dcérou) aj veľmi realistická a z časti cynická. Stále je to však len človek, ktorého sa bytostne dotýka bolesť, smútok a nespravodlivosť.

Napínavý dej + bohatý vnútorný svet = vynikajúca detektívka

Spisovateľské umenie Kathy Reichs sa tak naplno prejavuje tým, že sa jej román nezvrhol na nervy drásajúcu emocionálnu sondu do duše rozorvanej hlavnej hrdinky, ktorá trpí krízou stredného veku, ale ostáva čistokrvnou detektívkou, v ktorej až takmer do úplného konca nebudete tušiť, kto je vrah.

A keby len to! Zabudnite na pomerne primitívne seriálové zápletky. V knihe sa prepletá letecké nešťastie plné mŕtvol s náhodne nájdeným kusom inej mŕtvoly, do toho sa pletú dávno zmiznuté mŕtvoly a úplne čerstvé mŕtvoly, mená, dátumy, množstvo faktov z forenznej antropológie a tak ďalej a tak ďalej. Na 384 stranách sa toho stane toľko, že seriál by s tým vystačil na dve sezóny. Jednoducho raj pre všetkých milovníkov čistokrvných detektívok s nemalou dávkou vedy a logiky.

Komu je teda detektívka Osudná cesta vlastne určená? V prvom rade všetkým čitateľom, ktorí majú radi kvalitné detektívky plné napätia a prekvapivých zvratov. A ak máte v obľube aj hrdinov s bohatým emocionálnym zázemím (v tomto sa podobá na nemenej dobrú Tanu French), potom by ste rozhodne nemali váhať. Fanúšikovia seriálu by mohli byť zo začiatku sklamaní. Ale len do momentu, kedy si uvedomia, že kniha Kathy Reichsovej ponúka oveľa viac.

PS: A určite si nenechajte ujsť stretnutie s touto skvelou autorkou! Kathy Reichs privítame už 26.10.2012 (piatok) v našom bratislavskom kníhkupectve. Viac informácií na pozvánke uverejnenej nižšie, alebo priamo TU. Tešíme sa na vás! 🙂