Aj tajná misia môže byť milá a zábavná

štvrtok 29. novembra 2012 00:01
Št 29.11. 2012 00:01

Každý, kto je na tajnej misii, je vlastne tajný agent, no nie? A preto sa medzi nich môže smelo zaradiť aj Evka, druháčka, ktorá si povedala, že ona chce kompletnú rodinu. Že donúti jej rozvedených rodičov uvedomiť si, čo jeden v druhom majú. A tak sa púšťa do dobrodružstva, na ktorého konci môže získať najväčšiu odmenu zo všetkých – otca a mamu, ktorí majú radi nielen Evku, ale aj seba navzájom. Začína sa Misia Eva, prísne tajné z pera Tamary Heribanovej.

Evka to nevzdáva a zahajuje tajnú misiu

Málokto asi čakal, že po vcelku depresívnych Predavačkách bublín sa Tamara Heribanová pustí do literatúry pre deti. Buďme však za toto rozhodnutie radi. Vznikla tak totiž veľmi príjemná knižka, ktorá sa rozhodla popasovať so situáciou, ktorej v dnešnej dobe čelí až nepríjemné množstvo detí. Rovnako ako hlavná hrdinka Misie Eva.

Evka je druháčka a jej rodičia sa rozviedli. Otec sa však nemal kam odsťahovať, a tak žijú v jednej domácnosti a dusivej atmosfére. Jedného dňa, po zlej skúsenosti s posmievačnou učiteľkou, sa Evka rozhodne, že to nenechá tak. Spolu so svojím najlepším kamarátom vymyslí plán, ako rodičov uzmieriť. Začína sa tak séria milých dobrodružstiev, pri ktorých Evka zisťuje, že dobrí ľudia ešte nevymreli.

Na knihe je najakčnejší jej názov

Aj keď sa autorka knihy bráni nálepke rozprávka, jednoznačne ide o knihu pre deti a mládež. Jej téma je síce pomerne pochmúrna (rozvod a komunikačné konflikty jednoducho príjemné nie sú), ale samotná knižka je veľmi milá. Občas dokonca až príliš a hlavne starší čitateľ si asi sem tam túžobne povzdychne, kiežby sa problémy riešili naozaj takto jednoducho.

Ale práve v tom spočíva zároveň aj najväčšie čaro knižky Misia Eva. Nenápadné posolstvo o tom, že svet je taký, aký si ho vytvoríme a akými ľuďmi sa obklopíme. Že keď je naša snaha úprimná, tak nájdeme pomoc aj na tých najnečakanejších miestach. Potom je úplne v poriadku, že knihe chýba výraznejší konflikt. Tých si v skutočnom živote užijeme my, aj naše deti ešte viac než dosť.

Úžasné ilustrácie dávajú knihe ďalší rozmer

Dobrá kniha pre deti musí však spĺňať ešte jednu podmienku. Aby mladého čitateľa naozaj upútala, mala by byť aj vizuálne “ľúbivá”. Len ťažko by ste momentálne v kníhkupectvách hľadali knihu, ktorá by bola krajšia ako práve Misia Eva. Slovenská ilustrátorka Petra Hilbert opäť dokázala, že patrí k tým málo umelcom, ktorí dokážu dať príbehu a knihe ďalší rozmer.

Kniha má formu denníka a napísaná je krásnym detským písmom, akoby atramentom. Popritom je bohato ilustrovaná a celá sa dá uzavrieť praktickou gumičkou. Prevedenie veľmi vzdialene pripomína Satinského Expedície, ale jej atmosféra je samozrejme úplne iná. Priam z nej dýcha duch denníčkov, aké si viedol asi každý z nás. Knižka tak dokáže upútať už na prvý pohľad a párkrát som sa pristihol, že v nej listujem len tak, pre potešenie z jej pozitívnej estetiky. A to sa len tak nevidí.

Verdikt

Ak hľadáte čarovnú, milú knižku, ktorá pohladí na duši nielen mladých čitateľov, ale aj tých, ktorí ešte stále nosia v duši  kúsok dieťaťa, potom nemusíte hľadať ďalej. Tamare Heribanovej sa podarilo priniesť na trh knihu, aká tu chýbala. Nevážne o vážnej téme a s prísľubom nádeje pre všetky deti, ktoré to potrebujú.