Prázdne miesto sklame len tých, čo v ňom budú hľadať Harryho

štvrtok 9. mája 2013 01:11
Št 9.05. 2013 01:11

Keď J.K. Rowlingová oznámila, že onedlho jej vychádza nová kniha, strhla sa hotová búrka. Slávna autorka ešte slávnejšieho Harryho Pottera nevydala novú knihu od ukončenia čarodejníckej ságy. A jej novinka Prázdne miesto je navyše románom pre dospelých! Jo sa očividne rozhodla dištancovať od predchádzajúceho úspechu do maximálnej možnej miery a ponúknuť príbeh určený výhradne dospelému čitateľovi. Čo sľúbila, to naplnila do poslednej bodky.

Stať sa hneď na prvý pokus najpredávanejšou autorkou v histórií je svojím spôsobom prekliatie. Je to podobné, ako keby sa Usain Bolt náhodou dostal prvýkrát na Olympijské hry, hneď vyhral zlato a zlomil všetky svetové rekordy spôsobom, ktorý by už ani on sám nedokázal zopakovať. Z finančného hľadiska je určite super “byť za vodou”, ale z literárneho to musí byť ťažká depresia.

A tak niet divu, že J.K. Rowlingovej trvalo dlhé roky, kým sa odhodlala opäť napísať knihu. Ako autorka najpredávanejšej knižnej série v histórii musela zažívať enormný tlak. Je len málo autorov, ktorých by to pri tvorbe neovplyvnilo. Ako sa teda J.K. Rowlingová vyrovnala s obrovskou popularitou, tieňom Harryho Pottera a úplne novou, neprebádanou oblasťou literatúry pre dospelých? Ako sme si už u nej zvykli… Po svojom…

Nový Harry Potter sa nekoná. Našťastie.

No áno. Jo (ako ju vraj volajú priatelia) musela rátať s tým, že každý, kto po jej knihe siahne, bude podvedome očakávať a hľadať niečo z Harryho Pottera. A porovnávať. Taký už sme a robíme to úplne prirodzene. Možno aj preto je Prázdne miesto úplne iné. A to až tak iné, že čitateľ zo začiatku nespoznáva ani len rukopis slávnej autorky.

Prvých sto strán románu Prázdne miesto je vskutku náročných. Tempo je pomalé, postavy neustále pribúdajú a čo je horšie – je to ako zbierka tých najhorších ľudských pováh, neuróz a morálnych zlyhaní. Zdá sa, že mestečko Pagford, o ktorom celá kniha je, bolo založené ako rezervácia pre najhoršie ľudské druhy, aké sa vyskytujú.

J.K. Rowlingová potvrdzuje svoje kvality

Darmo by ste hľadali odhodlaného bojovníka so zlom, nevinnú detskú dušu, ktorá zmení svet alebo aspoň ryšavého chalana, ktorý stojí za svojim kamarátom. J.K. Rowlingová nám namiesto toho predstavuje svet, v ktorom každý kope za seba a svoje záujmy. A tie sú si natoľko podobné, že vyznať sa v postavách je zo začiatku naozaj problém.

Potom sa však dej rozbehne a autorka opäť dokazuje svoje silné stránky. Z románu dýcha nenapodobniteľná atmosféra malého anglického mestečka (ktoré sa svojou mentalitou tak veľmi podobá na tie slovenské), jednotlivé postavy sú stvárnené tak plasticky, že čitateľ v nich často nachádza reálnych ľudí zo svojho okolia (aj keď v tomto prípade platí, že čím menej ich tam nájde, tým lepšie pre neho) a opäť sa naplno prejaví Rowlingovej nemilosrdnosť voči vlastným postavám (George R.R. Martin je síce stále iná liga, ale Jo mu už začína nebezpečne konkurovať).

Pomalý štart kompenzuje hutný príbeh

V konečnom dôsledku tak na vás čaká mimoriadne hutný román, plný uveriteľných postáv, ktorý však vyžaduje od čitateľa niekoľko vkladov. V prvom rade je potrebné zabudnúť na slávne meno. Prázdne miesto je román pre dospelých, ktorý nemá s Harry Potterom nič spoločné. V tom druhom je potrebné zvládnuť počiatočný nával postáv a s tým súvisiace pomalšie tempo deja. A potom?

Potom si už len vychutnajte román o tom, že ľudské povahy sú si podobné všade na svete. Nezáleží na tom, či žijeme v malom anglickom mestečku alebo väčšom slovenskom meste. Sme len ľudia, ktorí majú svoje sny a túžby. A najviac sa odlišujeme tým, koľko hraníc sme ochotní pri ich napĺňaní prekročiť.

Román Prázdne miesto je o ľuďoch, ktorí tieto hranice berú len ako orientačný bod. A len vy sami sa musíte rozhodnúť, či vám ich životy stoja za prelúskanie 560 stranového románu. Ak však máte radi dobre vyrozprávané príbehy, sklamaní rozhodne nebudete.