Kto je zachránená Vážka? (+súťaž)

piatok 20. marca 2015 10:52
Pi 20.03. 2015 10:52

Napínavý príbeh zachráneného dievčaťa, ktorý tak ľahko neodložíte. Začína deň pred Vianocami v roku 1980, keď Airbus 5403 na linke Istanbul-Paríž nedorazil do svojho cieľa. Lietadlo narazilo do úbočia Vrchu hrôzy na francúzsko-švajčiarskej hranici. Jediným zachráneným bolo trojmesačné dievčatko, ktoré bolo z lietadla vymrštené pred výbuchom. Malo by byť pridelené starým rodičom, ale čo ak boli na palube dve trojmesačné dievčatká? A testy DNA ešte neexistovali?
PS: A úplne v závere recenzie nájdete aj možnosť vyhrať tento napínavý román! 😉

Osemnásťročné pátranie

Toto je začiatok príbehu románu Vážka od Michela Bussiho, francúzskeho spisovateľa, ktorý sa špecializuje na detektívne romány. Dôkazom, že písanie je jeho parketa je aj fakt, že v roku 2013 bol v prvej desiatke najpredávanejších francúzskych autorov. Okrem písania sa Bussi venuje politickej analýze a geografii.

Vážka je prvý Bussiho román preložený do slovenčiny a nepochybujem o tom, že zaujme najmä fanúšikov napínavého čítania. Po opise katastrofy nás autor prenesie o 18 rokov ďalej. Do kancelárie detektíva Grand-Duca, ktorý je po 18-ročnom neúspešnom pátraní rozhodnutý ukončiť svoj život. No je to naozaj tak, nenájde tesne pred smrťou nový detail, ktorý všetko objasní? Retrospektívne sa v románe vďaka Grand-Ducovmu denníku vraciame k udalostiam, ktoré sa stali od nájdenia dievčatka na Vrchu hrôzy až po jej 18te narodeniny.

Po nájdení dieťatka na Vrchu hrôzy sa ako jediné riešenie zdalo vrátiť modrooké bábätko k jeho starým rodičom. No čo ak sa k bábätku prihlásia dve rodiny ? Chudobní Vitralovci a bohatí de Carvillovci? Postupne vysvitne, že na palube boli dve trojmesačné dievčatá, ktoré nikto z pozostalých zatiaľ nevidel. Je malá zachránená Vážka Emilie Vitralová, ktorá bola v turecku na dovolenke so svojimi rodičmi? Alebo je divčatko Lyse-Rose de Carvillová, dieťa s priam kráľovským rodokmeňom ? Sudca jasne rozhodne, že nájdené dieťa je Emilie. Napriek tomu je rodina de Carvillovcov presvedčená o opaku.

Michel Bussi - Vážka

Napínavé čitateľské pátranie

Pasáže z denníka Grand-Duca sa striedajú s pasážami hlavných postáv, ktoré sa odohrávajú v roku 1998, po Vážkinych 18tych narodeninách. Postupne odhaľujú príbeh života Lylie, dievčaťa, ktoré samo nepozná svoju identitu a má pocit, že sa skladá z dvoch osôb, presne ako jej meno. Lylie po svojich 18tych narodeninách zmizne a na pátranie po pravde, ktorá bola príčinou jej úteku sa vydáva jej brat Marc. On sám pochybuje, že sú súrodenci a preto sa je ochotný urobiť všetko preto, aby zistil pravdu.

Príbeh je vystavaný tak, že priam núti čitateľa neprestať čítať. Autor priam majstrovsky kryje všetky stopy, o ktoré by sme sa mohli oprieť pri našom čitateľskom pátraní. Často som si hovorila, že Vážka je určite Emilie, ale po 20tich stranách som mala úplne iný názor. Autor nám dovolí iba tušiť a toto tušenie nám niekoľkokrát dokáže spochybniť. Práve vďaka tomu sa z knihy stáva dôvod, prečo zabudnete vystúpiť na správnej zastávke, alebo zmeškáte obed. Ak sa do nej ponoríte, nedá sa ju pustiť.

Postavy príbehu podliehajú typizácii. Bohatí de Carvillovci sú vykreslení ako chladní a neústupčiví. Sú schopní ísť proti morálke a pokúšajú sa zvrátiť udalosti pomocou svojich financií. Naopak Vitralovci sú zobrazení ako spravodliví, chudobní, no usilovní starí rodičia, ktorí sú schopní pre obživu svojej rodiny prísť aj o zdravie. Špecifické sú postavy Marca Vitrala, mladého študenta, brata Emilie, ktorý trpí agarofóbiou a Malvíny de Carvillovej, ktorá sa nedokázala zmieriť so stratou sestry a trpí vážnymi psychickými problémami.

Veľká časť príbehu sa odohráva v Paríži a v jeho okolí a ak ste Paríž niekedy navštívili, pripomenie sa vám vďaka názvom staníc metra a mestských častí. Autor čitateľa nezaťažuje zdĺhavými opismi krajiny, sústreďuje sa na dej a rýchlo ho posúva vpred. Toto dosahuje dynamickým striedaním denníkových záznamov, retrospektívy, pasáži zo súčastnosti v kombinácii so zaujímavým výberom postáv. Zostáva nám dúfať, že sa dočkáme prekladu viacerých kníh Michela Bussiho. Vážka je na začiatok dobrou ochutnávkou tvorby tohto autora.

Vyhrajte bestseller Vážka!

Vďaka spolupráci s vydavateľstvom Motto tu pre vás máme aj možnosť vychutnať si román Vážka úplne zadarmo. Stačí, ak do 26.3.2015  vyplníte súťažný formulár a spomedzi správnych odpovedí vyžrebujeme troch výhercov tohto napínavého románu. Držíme palce! 🙂

Aktualizácia: Ďakujeme za stovky správnych odpovedí. Počítač z nich vyžreboval týchto troch výhercov, ktorým srdečne gratulujeme:

Pavla Blahová, Trnava
Jana Genšorová, Trstená