Bez obetí si slobodu ľudia nevážia. Collinsová preto zabila veľa obetí

štvrtok 24. februára 2011 00:29
Št 24.02. 2011 00:29

Drozdajka – tretí diel trilógie Hry o život nesie v sebe viaceré naj. Má najviac strán, najsvetlejší obal  a je aj najsmutnejšia. A to bez ohľadu na to, že na záver nás čaká happyend. Autorka Suzanne Collinsová zakončila svoj príbeh strhujúco, bolestivo a krvavo. Nešetrila nikoho. Ani jeden hrdina nemôže byť na konci príbehu úplne šťastný. Všetkých sa hry hlboko dotkli a nikdy nezabudnú.

Posledný diel Hier o život vystupňoval napätie, v ktorom nás autorka zanechala v druhom diely – Skúške ohňom. Ani po prečítaní prvých dvoch dielov, ktoré neboli pre postavy jednoduché a opisovali hrôzy, ktoré môže zažiť len niekto pod tým najhorším útlakom, nemusí byť čitateľ pripravený na to, čo ho čaká v záverečnej časti.

Collinsová je krutá. Trápi postavy, zabíja ich, alebo aj horšie, nechá ich mučiť a trpieť, zošalieť. Najviac trápi svoju hlavnú postavu. Nepomáha jej ani trocha, aby mohla aspoň sčasti vyznievať ako hrdinka. Pravda je taká, že Katniss Everdeenová ňou nie je, a ani sa tak nesnaží tváriť. Má sedemnásť a na svojich pleciach ťarchu záchrany obvodov, v svojom srdci zmätok a v hlave nezastaviteľné nočné mory, ktoré jej pripomínajú minulosť. No skúste sa v takom stave tváriť, že zachránite svet a všetko bude v poriadku.

Práve týmto neľútostným prístupom sa však autorke podarilo, že jej príbeh, aj keď je to sci-fi z blízkej budúcnosti, presvedčí čitateľ, ktorý to musí zhltnúť – všetko aj s navijakom. A na konci mu nedá nerozplakať sa.

Collinsová v poslednej časti bojuje so svojimi hrdinami za slobodu. Katniss je sama. Všetky ťažké chvíle musí pretrpieť bez toho, aby jej niekto pomohol. A takmer všetky zakončí v nemocnici. Tam jej však dokážu pomôcť len s ranami a zraneniami, ktoré sú na povrchu. Katnissin problém je však v jej hlave a srdci. Bojuje sama so sebou a snaží sa zachovať si čistú hlavu a úsudok. Keď sa pozrieme na to v akom je stave ani na um nám nepríde odsudzovať Haymitcha, tútora z hier o život, ktorý je alkoholik. Kto by s takými snami a spomienkami nebol.

Poslednú časť najviac charakterizuje slovo boj. Bojuje s proti diktátorom, bojuje sa o život, o záchranu, o myšlienky. Vo všetkých bojoch zohráva Katniss dôležitú úlohu, ale nik jej presvedčivo nestojí pri boku. Postupne stráca ľudí, ktorých miluje. Práve v tomto bola Collinsová niekedy až priveľmi neľútostivá. Berie jej jedného po druhom ľudí, na ktorých jej záleží. Necháva ju zmárať sa myšlienkami, že je na vine. Privedie ju až na pokraj šialenstva, aby ako správne dievča z plameňov mohla zhorieť a povstať z popola ako bájny fénix.

Tak, ako v predchádzajúcich častiach, ani v záverečnej sa Collinsovej nedá veľa vytknúť. Jej štýl je čitateľný, človek knihu hltá, lebo chce vedieť čo bude nasledovať. Jej dialógy sú prirodzené a dej je pútavý. Na svojej ceste za slobodou zabije mnoho ľudí. Ale pri ktorom boji proti útlaku tomu tak nie je. Collinsová necháva čitateľa, aby si niektoré postavy obľúbil, zžil sa s nimi, sú mu sympatické a ona ich potom zabije (nebudem prezrádzať, o ktoré ide, pekne si vezmite knihu a poplačte si tiež).

Ale asi je to nevyhnutné, lebo slobodu, ktorú ľudia dostanú zadarmo, bez obetí a krvi si zväčša nevážia.

Drozdajka je najsmutnejšia z celej trilógie. Je plná krvi a smrti. A to aj napriek tomu, že končí šťastne. Collinsová napísala veľmi kvalitne všetky tri časti veľmi silného príbehu, ktorý v sebe nesie lásku, smrť aj boj. Pri poslednej časti budete možno veľa plakať, a o to viac budete na konci šťastní. Nielen preto, že po jednom diktátorovi nenastúpil druhý, ktorý bol v podstate rovnaký, ale aj preto, že príbeh dáva nádej, že ak chceme dokážeme vydržať veľa. Napríklad aj nočné mory, ktoré sú v skutočnosti realita.

Hrať o život budete dňom, aj nocou… – recenzia prvej časti ságy Hry o život

Slzy a smrť v koncentrovanej forme. Zn. Kvalitné – recenzia druhej časti ságy Hry o život

Brána Irkally je dobrodružstvom, ktoré sa oplatí absolvovať