Tvrdý vojenský chlebík očami ozajstného veterána

Pôvodná military literatúra na Slovensku nie je rozšírená. Vlastne neviem o žiadnom podobnom titule. Preto som sa pri ohlásení Mavericka veľmi potešil. Kniha sľubovala všetky potrebné ingrediencie – spomienky človeka, ktorý sa naozaj ocitol v kotli vojenských konfliktov, jeho skúsenosti z výcviku aj z bojovného nasadenia. To všetko spísané v spolupráci s Evou Bacigalovou, ktorá svoje schopnosti potvrdila v bestselleroch OdsúdenýČistá nuda.

Otvorená a krutá výpoveď

Do príbehu som sa začítal len čo utíchol predvianočný chaos. Hneď na prvých stránkach ma upútal samotný jazyk knihy – jednoduchý, vecný, miestami až brutálne otvorený. Nepochybujem o tom, že autori by dokázali písať aj vyčačkanejším a menej strohým štýlom. Veľmi však oceňujem, že zladili priam vojenskú formu vyjadrovania sa s militaristickým obsahom rozprávania. Kniha tým získala na autenticite a čitateľ má naozaj pocit, akoby s Marekom Adamíkom sedel kdesi na pive a ten mu kamarátsky, no otvorene, rozprával o vojenskom živote.

Takáto otvorenosť a vecnosť nie je vždy príjemná. Najmä pri opisoch zverstiev odohrávajúcich sa v Kongu či v Afganistane mi nebolo všetko jedno. Markova výpoveď aj pri tom zostáva nevzrušene úprimná. Svojim spôsobom to naháňa hrôzu. Bez akéhokoľvek prikrášľovania opisuje, s čím sa profesionálni vojaci v bojových konfliktoch stretávajú, akým hrôzam čelia a ako to pôsobí na ich psychiku.

Tento aspekt knihy bol pre mňa naozaj zaujímavý. Vojaci tu nie sú žiadne stroje, „gumy“, či „zelené mozgy“. Sú to ľudia z mäsa a kostí, väčšinou mladí chalani, ktorí do nemeckej armády, vstúpili z rôznych príčin. Väčšinou však z typicky „chlapčenských“ pohnútok, túžbe po dobrodružstve, naivity alebo na úteku pred čímsi iným. Nejde o krvilačných magorov túžiacich zabíjať. Práve naopak. Marek odhaľuje citlivé stránky ich duší a osobných životov. Nechýbajú emócie ani dojímavé či prekvapivo krehké chvíle.

Výcvik i blízkosť smrti

Neočakávane zaujímavou časťou knihy je aj opis vojenského výcviku. Nepovedal by som, že takáto téma sa dá spracovať pútavo. Napriek tomu som sa od knihy nemohol odtrhnúť. Nachádza sa tu veľa zaujímavých detailov o tom, ako výcvik funguje a ako pôsobí na telo i psychiku. Väčšina príhod je pomerne drsných. Človek pri tom nechápavo krúti hlavou, ako sa to dá vydržať? Militantnejšie naladených čitateľov iste potešia aj rôzne zákulisné informácie o vojenských postupoch a technikách, napr. o zoskoku s padákom, maskovaní a ďalších.

Najsilnejšími pasážami sú popisy nasadenia v ozajstných misiách. Kongo, Afganistan i Kosovo nie sú len opismi vojenských operácií. Okrem faktov o  vojenskej rutine, ale aj o výnimočných bojových situáciách, sa čitateľ dozvie aj o príčinách týchto konfliktov.

Veľmi ľudské sú pasáže o živote civilistov vo vojnou zmietaných oblastiach. (Aj keď sa to možno zdá nemožné, Slovensko vám po prečítaní týchto statí bude pripadať ako vysnívaná, priam rozprávková krajina blahobytu a pokoja.)

Niekoho možno prekvapí, že vojaci tu nepôsobia ako stroje na zabíjanie, ale práve naopak – veľká časť ich práce spočíva v zachraňovaní životov, udržiavaní poriadku a zabezpečovaní základných potrieb pre sužované obyvateľstvo. Napriek tomu je smrť neustále nablízku a neraz prichádza práve vtedy, keď to aj skúsení vojaci očakávajú najmenej.

Ozajstný príbeh

Knihe nie je veľmi čo vytknúť. Jedinou slabinou môže byť paradoxne jej najsilnejšia stránka – samotné spracovanie a autenticita. Keďže kniha dôsledne vychádza z reálnych výpovedí, nečakajte adrenalínový triler z vojenského prostredia. Táto kniha je o ozajstnom vojenskom živote. Nie sú tu scény ako z amerických akčných filmov, hlavný hrdina nelikviduje desiatky nepriateľov, nenájdete tu ani charizmatického a zvráteného záporáka. Ak čakáte takýto druh príbehu, rozprávanie o realite vás môže sklamať, nech už je spracované akokoľvek dobre.

Ako ozajstný príbeh je však Maverick strhujúcim čítaním. Ak vás zaujímajú vojenské témy, autentická výpoveď človeka, ktorý sa ocitol v centre vojenských konfliktov, ako aj sonda do duší tvrdých chlapov, rozhodne vás nesklame.