Pár slov o knižnom trhu na Slovensku a jeho budúcnosti

V médiách sa posledné dni hovorí o problémoch na knižnom trhu. Zaznievajú rôzne informácie, no až príliš často sa opakuje jedna – že už takmer nikto nikomu neplatí. Distribútori, vydavatelia, ani “dobrí” ani “zlí” kníhkupci. Viacerí sa už pýtate aj nás, ako to je. Preto sme sa rozhodli napísať k tomu pár slov.

Nevidíme do výsledkov ostatných kníhkupectiev, ale vieme, že situácia dnes nie je ružová. V našom podnikaní sme sa vždy snažili postupovať zodpovedne a korektne, pretože veríme, že to je jediná správna cesta. Sme však rovnako presvedčení, že na Slovensku je ešte stále veľa ďalších dobrých a poctivých kníhkupcov – kamenných aj internetových, malých i väčších – a určite nie je fér hádzať všetkých do jedného koša. Ako vyzýva Mišo Hvorecký – pýtajte sa, kto je váš kníhkupec a ako si plní svoje záväzky.

Problémy kníhkupcov mnohí dávajú do súvisu s dvomi fenoménmi poslednej doby: internetové obchody a e-knihy. Aj my sme vyrástli z malého kamenného kníhkupectva na pešej zóne v Martine. Pomaličky a takým tempom, aké sme sami zvládali. Internetový obchod sme nespustili s cieľom zvalcovať trh, ale ponúknuť našim zákazníkom ešte lepšie služby. E-knihy predávame už druhý rok a predaje utešene rastú. Stále však tvoria iba kvapku v mori. Hoci sme presvedčení, že v budúcnosti budú e-knihy rovnako štandardnou súčasťou knižného trhu, ako sú MP3ky súčasťou toho hudobného – vízia krajiny úplne bez kníhkupectiev by bola smutná.

V Martinuse milujeme knihy. Milujeme príjemné priestory, kde sa stretávajú ľudia podobne krásne “šibnutí” ako my. Milujeme môcť si len tak zobrať knihu z poličky, posadiť sa a začítať sa do príbehu. Preto sme za posledné roky k nášmu pôvodnému martinskému postupne vybudovali ďalšie tri kamenné kníhkupectvá. Popri tom všetkom si však dobre uvedomujeme, že viac ako honosnosť priestoru je dôležitá atmosféra, ktorú v ňom vytvárajú ľudia. Že hĺbka vedomostí a šírka rozhľadu kníhkupcov je pre zákazníka nepomerne dôležitejšia ako veľkosť plochy priestoru, v ktorom sa pohybujú. A že viac ako počet kníhkupectiev je dôležitá ich kvalita a udržateľnosť.

Pravdepodobne touto stratégiou nikdy nebudeme najväčšia sieť kníhkupectiev na Slovensku. Ale veríme, že raz môžeme byť to, o čo sa neustále snažíme: najlepší.

V článkoch sa hovorí, že knižný trh je výrazne ovplyvnený sezónnosťou, s veľkou časťou obratov tvorenou počas Vianoc – a naozaj to tak je. Vie to každý kníhkupec, a tak rovnako vie, že si musí vytvoriť rezervu na toto obdobie, prípadne využiť krátkodobé financovanie cez kontokorentné úvery. Väčšina tovaru v kamenných kníhkupectvách je v nich naviac komisne – čo znamená, že vydavatelia za ten tovar vystavia kníhkupcovi faktúru až keď ho predal a zinkasoval zaň od zákazníka peniaze. Ale nemať v auguste zaplatené faktúry za vianočný predaj – z komisných zásob, to normálne naozaj nie je, aj keď to niektorí tvrdia.

Možno je to dnes u mnohých bežná prax, ale je to hádam všetko, len nie normálne. (V našich kamenných kníhkupectvách máme tiež väčšinu tovaru v komisii, platíme zaň štandardne do 14 dní, len zriedka dostaneme splatnosť dlhšiu ako 30 dní. Pri internetových objednávkach komisiu využívame iba minimálne a za tovar platíme dodávateľom často ešte predtým, ako zaň dostaneme peniaze od zákazníka.)

Vôbec netvrdíme, že je situácia jednoduchá. Nie je, ani pre nás. Každý deň hľadáme miesta, kde môžeme fungovať ešte efektívnejšie, a tvrdo pracujeme na tom, aby sme vám aj zajtra (a o mesiac, o rok, …) mohli prinášať skvelé knižky a aby tu Martinus zostal. Aj pre nás je preto dôležité, aby sme sa všetci na knižnom trhu správali zodpovedne vo svojom konaní i plánoch do budúcnosti. Zastavenie alebo výrazné oneskorenie toku peňazí, ktoré sa na slovenskom knižnom trhu chronicky prehlbuje, je ako choroba, ktorá postupne požerie všetkých.

Vieme, že bez kníhkupectiev – kamenných aj internetových – by sa mnohí ľudia ťažko dostávali ku knihám. Vieme, že bez mravenčej práce vydavateľov by sme nemali čo predávať. Vieme, že bez práce knižných distribúcií by knižky stáli v konečnom dôsledku ešte viac, pretože stovky vydavateľstiev, ktoré na Slovensku pôsobia, nemajú kapacitu a sily na to, aby mohli rozvážať knihy do predajní v každom kúte našej krajiny. A najmä vieme, že bez skvelých autorov, toho prvého článku reťazca, ktorí sa mnohokrát neprávom dostávajú k svojej odmene ako poslední, by sme nemali čo čítať.

Ak sa toto všetko zastaví, bude naozaj zle. Potom už bude neskoro zistiť, že takmer 10.000 m2 plochy kníhkupectiev v Bratislave je šialene veľa a že kníhkupectvá v obchodných centrách, s výmerou dnes bežne  atakujúcou 1.000 m2, už neprinášajú nikomu dodatočný komfort, ale iba ťahajú všetkých dole. Že vysoké nájmy sa nedajú oklamať. A že knihy zrazu nemá kto vydávať, pretože nemá za čo.

Preto – pýtajte sa, kto je váš kníhkupec. Za nás vieme povedať, že keď kúpite knihu na www.martinus.sk alebo v niektorom z našich kamenných kníhkupectiev, môžete si byť istí, že peniaze sa dostanú k vydavateľovi (a veríme, že následne aj autorom) riadne a načas. Pretože iba tak to všetci spoločne zvládneme.

Ďakujeme, že ste našimi zákazníkmi.

Michal Meško, spolumajiteľ Martinus.sk

    Napíšte komentár
  1. Povinný údaj
  2. Váš web alebo blog
  1. Peter 3. 8. 2012 20:37

    nieco z AFka na podobnu temu: http://inforum.artforum.sk/inforum/literatura/56bf85/kecy-prdy-bedary-tance-kolem-panta-rhei

  2. Zdeno 3. 8. 2012 21:26

    Dosť ma prekvapilo, keď ste prestali podporovať formáty e-kníh vhodných do mojej čítačky a prešli ste na všelijaké ochranné mechanizmy, ktoré moja čítačka nezvláda. Bohužiaľ, som nútený obrátiť sa na iné kníhkupectvá, ktoré sa chovajú rozumnejšie, pretože novú čítačku kníh kvôli vám kupovať nebudem.

    1. Michal Meško 3. 8. 2012 22:19

      Zdeno, ktoré formáty sme prestali podporovať? E-knihy od začiatku ponúkame vo formátoch EPUB a PDF a chránime ich prostredníctvom Adobe DRM. Tento formát podporuje drvivá väčšina čítačiek na slovenskom trhu. Asi jediná rozšírená čítačka, ktorá tento formát nepodporuje, je Amazon Kindle - a nepodporuje to z rozhodnutia Amazonu. Kindle umožňuje čítať chránené knihy iba z Amazonu, a potom nechránené knihy. Rovnako nevieme o žiadnom inom predajcovi e-kníh na Slovensku, ktorý by mal ponuku porovnateľnú s nami a knihy by ponúkal bez ochrany. Zmluvy s autormi a vydavateľstvami totiž vo väčšine prípadov majú stále zakotvenú povinnosť tzv. tvrdej DRM ochrany. Ak sa toto do budúcnosti zmení, určite sa to odrazí aj v zmenách v našej ponuke.

      1. Andrej 5. 8. 2012 13:07

        Hm. Problem citaciek od "Vas", teda tych, kde idu citat knihy kupene na martinuse je... ze su totalne otrasne. Neznackove o nicom produkty, nedomyslene..Ak berieme ako etalon Amazon Kindle (pouzivam uz tretiu generaciu..), tak to, co mate napriklad vystavene v predajni v Bratislave je zle zle zle... A za rovnaku, respektive vyssiu cenu ako Kindle! Tym padom, dokial nepochopite a nezacnete predavat knihy v Mobi alebo AZW formate je to cele o nicom.

        1. Kristina 6. 8. 2012 11:03

          pokial viem, tak e-knihy z martinusu idu citat aj na inych citackach ako ponuka martinus. A ako predtym pisal Michal, jediny problem je Kindle - ale to by mal vediet kazdy, kto si Kindle kupi, ze nebude moct citat na nom ine e-knihy, ako kupene z amazonu. To je ale politika amazonu, ked s tym nie si spokojny, tak sa skor obrat na nich...AZW je patentovany format amazonu a nie je ho mozne len tak "zacat pouzivat". Samozrejme to robia naschval, aby si si nemohol, resp. mal stazene kupovanie e-knih u inych predajcov. Ked mas uz tretiu generaciu Kindle, tak by si taketo veci mal ovladat, lebo ja ti to hovorim ako niekto, kto sa o citacky zaujima len velmi povrchne...mam radsej klasicke knizky :) Inak vdaka autorovi za clanok a objasnenie.

          1. Gandy 6. 8. 2012 16:17

            No a mne sa zda, ze formulku "vydavateľstvo požaduje ich ochranu pomocou DRM" pouzivate ako vyhovorku. Kedze vela knih, ktore ponukate iba s DRM (ci uz PDF alebo ePUB), sa daju inde kupit bez ochrany (vo viacerych obchodoch). Ako je to potom stym vydavatelstvom, vam nariaduje pouzivat DRM a inym nie?

          2. Gandy 6. 8. 2012 14:15

            To nie je pravda. Na Kindle ide citat format MOBI a ten sa da kupit aj na slovensku. Nebudem tu pisat kde presne, nebolo by to korektne voci martinusu. Ale rozhodne to ide a ponuka nie je vobec mala.

          3. Juraj Šlesar 6. 8. 2012 14:30

            Pozor, teraz sa však bavíme o chránených formátoch. Áno, eknihy vo formáte MOBI sa samozrejme ponúkať dajú, ale akonáhle od nás vydavateľstvo požaduje ich ochranu pomocou DRM (a to je zatiaľ štandard), my sme povinní im ju poskytnúť. A to už pri formáte MOBI nie je možné. Takže jediný, kto predáva chránené knihy vo formáte MOBI (resp. AZW) je Amazon. Lebo to nikomu inému nedovolí.

  3. Terezka 5. 8. 2012 17:16

    Prajem pekný deň! Som stálou zákazníčkou internetového kníhkupectva Martinus. S vašimi službami som nadmieru spokojná. Prajem vám veľa úspechov vašej ďalšej náročnej práci.

  4. Karol Fajth 6. 8. 2012 09:45

    Michal, ďakujem za presné a obsažné opísanie domáce knižného trhu. Veľmi si cením najmä postoj kníhkupectva Martinus, aj internetovej predajne www.martinus.sk. Ako dlhoročný obchodný partner rád konštatujem, že si vždy plní záväzky. Po skoro trinástich rokoch práce na našom knižnom roku tiež vieme veľa rozprávať o peripetiách nezávislého dovozcu pôvodnej literatúry z celého sveta. O takzvaných "exkluzívnych" distribútoroch, o dampingových cenách obchodných reťazcov, o podvodoch zahraničných distribútorov s DPH a tak ďalej... Napriek tomu si myslím, že kľúč k chápaniu dnešných problémov tkvie v samotnej podstate našej práce: kníhkupec slúži čitateľovi. Ako najlepšie vie. Nám sa táto marketingová "stratégia" vždy oplatila. Nemáme najmenší dôvod meniť kníhkupectvo na niečo "modernejšie", "dynamickejšie". Ako povedal Umberto Eco: "Kníh sa len tak ľahko nezbavíme". Ani kníhkupectiev. Pýcha predchádza pád, preto je v našej práci tak dôležitá skromnosť a triezve meranie síl. Držím Martinusu palce!

    1. Michal Meško 6. 8. 2012 17:01

      Ďakujeme Karol, a pozdravujeme do Eurobooksu! Ako píšem, pevne verím, že na Slovensku je ešte stále aj dosť poctivých kníhkupcov a podnikateľov a Eurobooks medzi nich jednoznačne patrí. Držíme palce!

  5. Janka Richterová 6. 8. 2012 22:08

    Nemám slov...k tomuto úžasnému vyznaniu. Veľmi vám držím palce a verím že náš Martinus (v mojom prípade martinus.sk) tu bude pre nás stále. Ďakujeme, že ste.

  6. anonym 8. 8. 2012 15:43

    Najčítanejší denník našiel váš odkaz a napísal: http://www.cas.sk/clanok/229909/konkurencia-o-hrozbe-krachu-panta-rhei-veci-sa-im-davno-vymkli-z-ruk.html

    1. Juraj Šlesar 8. 8. 2012 23:53

      Ďakujeme za upozornenie. :-)

  7. Janko.Z 22. 8. 2012 15:26

    Vyrástli ste z malého kamenného kníhkupectva(mimochodom aj to bývalo dlžné svojím dodavateľom, aj to pomerne často neplatilo faktúry načas, ale to bolo v čase kedy Vy ste navštevoval možno strednú alebo základnú školu). Nechceli ste zválcovať knižný trh? Smiešne. Ked ste začal spravovať stránky p. M.Santusa, dávalo kníhkupectvo Martinus zľavy na novinky 5-7%. Aké precento dávate p. Meško dnes? Myslím, že 23-25% rabat by Vám na to dnes nestačil. Nenahovárajte čitateľom, že vydavatelia Vás nútia aby ste si pýtali rabat 50% z maloobchodnej ceny. Myslíte si, že tie malé kníhkupectvá majú aj po fongovaní trikrát takého dlhého času na knižnom trhu taký rabat? A takisto platili načas ako "možno" Vy platíte načas dnes.

    1. Michal Meško 23. 8. 2012 15:10

      Janko.Z, vďaka za reakciu. Máte pravdu, keď v Martine vznikal prvý kamenný Martinus (mimochodom včera to bolo presne 22 rokov), ešte som ani nechodil na základnú školu. Napriek tomu si dovolím krátku reakciu. Nazrel som do archívu objednávok v našom systéme a pozrel, aké zľavy sme poskytovali pred 10 rokmi, teda krátko po spustení internetového obchodu. Na všetky knihy sme dávali štadnardnú zľavu 5%. Na novinky od 10% do 15%. Na bestsellery zvyčajne od 15% do 20%, v niektorých prípadoch do 30%. To sú čísla z konkrétnych objednávok z roku 2002. Keď si pozriem aktuálny zoznam noviniek dnes (nájdete ho tu: http://www.martinus.sk/knihy/novinky/), vidím tam zľavy zvyčajne od 15% do 20%, pričom najčastejšie 16% a 17%. Štandardná zľava na väčšinu ponuky je 5%. Na bestsellery zvyčajne do 20%. Áno, sú to o niečo vyššie zľavy, pretože sa snažíme naše výhody prameniace z postupného zefektívňovania systému a našej veľkosti (a z toho vyplývajúcich vyšších rabatov) prenášať na zákazníkov. Ale rovnako veríme, že knihy majú svoju hodnotu a nechceme ich ponížiť na hypermarketový produkt a dávať trvalo plošne 25-35% zľavy na VŠETKY knihy, ako ma posledné roky (a zhodou okolnosti jeden aj včera) informovali newslettery niektorých iných on-line kníhkupectiev. Samozrejme sa však na väčšinu vecí dá pozerať z rôznych uhlov pohľadu a ja rešpektujem, že so mnou nemusíte súhlasiť. Žiaľ neviem, odkiaľ sa k Vám dostala informácia, že si pýtame 50% rabat z maloobchodnej ceny. Ale môžem vás ubezpečiť, že aj u našich najväčších dodávateľov, ktorým robíme najväčšie obraty, je o veľa percent nižší ako 50% a často nedosiahne ani 40%. Možno máte iný názor, ale myslím si, že je úplne normálne a fér, ak sa výška rabatu odvíja najmä od objemu spolupráce, a nie primárne od dĺžky jej trvania. (Aj keď po celkovo 22 rokoch na trhu hádam tiež patríme medzi tých dlhšie fungujúcich.) Rabaty sa nám pomaličky zvyšovali s tým, ako nám rástol obrat, no ani dnes zďaleka nedosahujú Vami spomínaných 50%. Pán Janko.Z, situácia na knižnom trhu nie je jednoduchá, to vieme my aj Vy. Aj keď ste sa rozhodli pod Váš príspevok nepodpísať, očividne sa na knižnom trhu pohybujete už dlhé roky a tak si asi niektoré veci nemusíme vysvetľovať. V každom prípade, tak ako vo všetkých oblastiach, aj v prípade kníh sa veci v posledných rokoch veľmi rýchlo menia a nám všetkým (kníhkupcom, distribútorom i vydavateľom) nezostáva nič iné, len sa stále viac snažiť a hľadať nové spôsoby, ako prinášať ľuďom čo najlepšiu hodnotu. Držíme (si) palce.

Sociálne siete
Žiadny obsah
Sila zvyku
Charles Duhigg