blog

Pár slov o knižnom trhu na Slovensku a jeho budúcnosti

piatok 3. augusta 2012 14:02
Pi 3.08. 2012 14:02

V médiách sa posledné dni hovorí o problémoch na knižnom trhu. Zaznievajú rôzne informácie, no až príliš často sa opakuje jedna – že už takmer nikto nikomu neplatí. Distribútori, vydavatelia, ani “dobrí” ani “zlí” kníhkupci. Viacerí sa už pýtate aj nás, ako to je. Preto sme sa rozhodli napísať k tomu pár slov.

Nevidíme do výsledkov ostatných kníhkupectiev, ale vieme, že situácia dnes nie je ružová. V našom podnikaní sme sa vždy snažili postupovať zodpovedne a korektne, pretože veríme, že to je jediná správna cesta. Sme však rovnako presvedčení, že na Slovensku je ešte stále veľa ďalších dobrých a poctivých kníhkupcov – kamenných aj internetových, malých i väčších – a určite nie je fér hádzať všetkých do jedného koša. Ako vyzýva Mišo Hvorecký – pýtajte sa, kto je váš kníhkupec a ako si plní svoje záväzky.

Problémy kníhkupcov mnohí dávajú do súvisu s dvomi fenoménmi poslednej doby: internetové obchody a e-knihy. Aj my sme vyrástli z malého kamenného kníhkupectva na pešej zóne v Martine. Pomaličky a takým tempom, aké sme sami zvládali. Internetový obchod sme nespustili s cieľom zvalcovať trh, ale ponúknuť našim zákazníkom ešte lepšie služby. E-knihy predávame už druhý rok a predaje utešene rastú. Stále však tvoria iba kvapku v mori. Hoci sme presvedčení, že v budúcnosti budú e-knihy rovnako štandardnou súčasťou knižného trhu, ako sú MP3ky súčasťou toho hudobného – vízia krajiny úplne bez kníhkupectiev by bola smutná.

V Martinuse milujeme knihy. Milujeme príjemné priestory, kde sa stretávajú ľudia podobne krásne “šibnutí” ako my. Milujeme môcť si len tak zobrať knihu z poličky, posadiť sa a začítať sa do príbehu. Preto sme za posledné roky k nášmu pôvodnému martinskému postupne vybudovali ďalšie tri kamenné kníhkupectvá. Popri tom všetkom si však dobre uvedomujeme, že viac ako honosnosť priestoru je dôležitá atmosféra, ktorú v ňom vytvárajú ľudia. Že hĺbka vedomostí a šírka rozhľadu kníhkupcov je pre zákazníka nepomerne dôležitejšia ako veľkosť plochy priestoru, v ktorom sa pohybujú. A že viac ako počet kníhkupectiev je dôležitá ich kvalita a udržateľnosť.

Pravdepodobne touto stratégiou nikdy nebudeme najväčšia sieť kníhkupectiev na Slovensku. Ale veríme, že raz môžeme byť to, o čo sa neustále snažíme: najlepší.

V článkoch sa hovorí, že knižný trh je výrazne ovplyvnený sezónnosťou, s veľkou časťou obratov tvorenou počas Vianoc – a naozaj to tak je. Vie to každý kníhkupec, a tak rovnako vie, že si musí vytvoriť rezervu na toto obdobie, prípadne využiť krátkodobé financovanie cez kontokorentné úvery. Väčšina tovaru v kamenných kníhkupectvách je v nich naviac komisne – čo znamená, že vydavatelia za ten tovar vystavia kníhkupcovi faktúru až keď ho predal a zinkasoval zaň od zákazníka peniaze. Ale nemať v auguste zaplatené faktúry za vianočný predaj – z komisných zásob, to normálne naozaj nie je, aj keď to niektorí tvrdia.

Možno je to dnes u mnohých bežná prax, ale je to hádam všetko, len nie normálne. (V našich kamenných kníhkupectvách máme tiež väčšinu tovaru v komisii, platíme zaň štandardne do 14 dní, len zriedka dostaneme splatnosť dlhšiu ako 30 dní. Pri internetových objednávkach komisiu využívame iba minimálne a za tovar platíme dodávateľom často ešte predtým, ako zaň dostaneme peniaze od zákazníka.)

Vôbec netvrdíme, že je situácia jednoduchá. Nie je, ani pre nás. Každý deň hľadáme miesta, kde môžeme fungovať ešte efektívnejšie, a tvrdo pracujeme na tom, aby sme vám aj zajtra (a o mesiac, o rok, …) mohli prinášať skvelé knižky a aby tu Martinus zostal. Aj pre nás je preto dôležité, aby sme sa všetci na knižnom trhu správali zodpovedne vo svojom konaní i plánoch do budúcnosti. Zastavenie alebo výrazné oneskorenie toku peňazí, ktoré sa na slovenskom knižnom trhu chronicky prehlbuje, je ako choroba, ktorá postupne požerie všetkých.

Vieme, že bez kníhkupectiev – kamenných aj internetových – by sa mnohí ľudia ťažko dostávali ku knihám. Vieme, že bez mravenčej práce vydavateľov by sme nemali čo predávať. Vieme, že bez práce knižných distribúcií by knižky stáli v konečnom dôsledku ešte viac, pretože stovky vydavateľstiev, ktoré na Slovensku pôsobia, nemajú kapacitu a sily na to, aby mohli rozvážať knihy do predajní v každom kúte našej krajiny. A najmä vieme, že bez skvelých autorov, toho prvého článku reťazca, ktorí sa mnohokrát neprávom dostávajú k svojej odmene ako poslední, by sme nemali čo čítať.

Ak sa toto všetko zastaví, bude naozaj zle. Potom už bude neskoro zistiť, že takmer 10.000 m2 plochy kníhkupectiev v Bratislave je šialene veľa a že kníhkupectvá v obchodných centrách, s výmerou dnes bežne  atakujúcou 1.000 m2, už neprinášajú nikomu dodatočný komfort, ale iba ťahajú všetkých dole. Že vysoké nájmy sa nedajú oklamať. A že knihy zrazu nemá kto vydávať, pretože nemá za čo.

Preto – pýtajte sa, kto je váš kníhkupec. Za nás vieme povedať, že keď kúpite knihu na www.martinus.sk alebo v niektorom z našich kamenných kníhkupectiev, môžete si byť istí, že peniaze sa dostanú k vydavateľovi (a veríme, že následne aj autorom) riadne a načas. Pretože iba tak to všetci spoločne zvládneme.

Ďakujeme, že ste našimi zákazníkmi.

Michal Meško, spolumajiteľ Martinus.sk