Svetová vojna Z nie je o zombie, ale o ľuďoch

utorok 2. júla 2013 01:58
Ut 2.07. 2013 01:58

Do kín vtrhli zombie na čele s Bradom Pittom (lebo kto nie je na čele zombie, ten sa ňou sám rýchlo stane) v ďalšom z nekonečných amerických blockbusterov. Film sa volá Svetová vojna Z a asi len málokoho prekvapí, že na jeho počiatku stála kniha. Kniha, ktorá pred desiatimi rokmi spôsobila rozruch medzi fanúšikmi zombie žánru a teraz ju objavujú tisíce ďalších čitateľov po celom svete. A skvelou správou je, že teraz si túto kultovú záležitosť môžeme vychutnať aj na Slovensku.

Zabudnite na film, kniha je iná. Lepšia.

Hneď na úvod si spravte službu a zabudnite na film. Zabudnite na Brada Pitta a čokoľvek, čo ste sa o filme dozvedeli. O knihe to totiž vôbec neplatí. A je to dobre. Svetová vojna Z je písaná ako zbierka výpovedí jednotlivých účastníkov najväčšieho konfliktu, akého sa ľudstvo kedy zúčastnilo.

To sa tak zrazu vynoril vírus, ktorý dokázal zmeniť ľudí na oživnuté mŕtvoly a mŕtvych na… no tiež na oživnuté mŕtvoly. Necítia bolesť, nepotrebujú jesť, dýchať, nepoznajú strach a zastaviť sa dajú len zničením mozgu. Čitateľ má na úvod len jednu úlohu – akceptovať to ako fakt a čo najlepšie sa vžiť do situácie, kedy ľudia začínajú podliehať tajomnému vírusu, ktorého existenciu nie je nikto ochotný akceptovať, lebo veď sme normálni, však? A zombie neexistujú.

Zrazu uplynul čas na včasné varovanie. Fakty boli vonku; teraz už ostávala len otázka, kto im uverí.

Neveríte na zombie? Chyba.

Ale čo ak áno? Ako by ste sa zachovali vy? Ako vaši susedia? A čo by spravila vláda? Aká by bola reakcia veľmocí, cirkví, armády, bežných ľudí? Aká hrubá je vrstva našej civilizovanosti a koľko zombie je potrebných na to, aby sa začala stierať, upadať do zabudnutia a prevládol ten najprimitívnejší, najzákladnejší strach?

Presne to skúma Max Brooks a robí to geniálne. Ako fiktívny reportér cestuje po celom svete a desať rokov od začiatku Svetovej vojny Z spovedá desiatky účastníkov konfliktu. Vojakov, vedcov, doktorov, kozmonautov, tajných agentov, príslušníkov špeciálnych jednotiek, atď. Necháva ich opisovať, ako práve oni prežívali kritické situácie a strety so zombie a my máme možnosť fascinovane sledovať až mrazivo pravdepodobné príbehy o mechanizmoch rozhodovania vlád sveta.

O tom, ako sa zachovali farmaceutické firmy. O vojakoch, ktorí sa snažili zachrániť mestá. O atómových konfliktoch. Príbeh kozmonauta, ktorý z vesmírnej stanice sledoval pravdepodobný zánik ľudstva. O severnej Kórei a zmiznutí jej obyvateľstva. O ukradnutej čínskej ponorke. O utečeneckých táboroch. A mnohé ďalšie.

Tie náreky ma budú sprevádzať po zvyšok života, nikdy ma  neopustia, nikdy nezoslabnú, nikdy ma neprestanú volať, aby som sa k nim pripojil.

Mozaika príbehov, z ktorých mrazí

Každá kapitola je nový príbeh. Občas sa spomenie udalosť, ktorá by nás určite veľmi zaujímala, ale rozprávač ju nerozoberá, lebo v jeho svete ide o všeobecne známu udalosť. Občas ju bližšie rozoberie niekto ďalší, občas nie. Zabudnite na neohrozených hrdinov, zázračné vakcíny a skvelé riešenia, ktoré v poslednej chvíli všetko zachránia. V skutočnosti by to tak nefungovalo a svet opísaný vo Svetovej vojne Z sa tomu nášmu až nepríjemne podobá.

Ľudia sú prospechárski, politici uprednostňujú preferencie pred riešeniami, väčšina zatvára oči pred realitou, až kým nie je neskoro (lebo je to tak pohodlnejšie) a prejavy ľudskosti, hrdinstva, empatie a pomoci blížnemu prichádzajú v tých najneočakávanejších chvíľach. A v oveľa menšej miere, než by sme potrebovali. Možno to je ten skutočný dôvod, prečo je Svetová vojna Z označovaná ako horor.

Prvý raz v dejinách sme čelili nepriateľovi, ktorý aktívne viedol totálnu vojnu. Jeho výdrž bola bezhraničná. Nemohol rokovať, vyjednávať, nikdy sa nevzdal. Bojoval až do konca, pretože na rozdiel od nás bol každý jeden z nich neustále oddaný požieraniu všetkého živého na Zemi. Tento typ nepriateľa na nás čakal za Skalnatými vrchmi. V takejto vojne sme museli bojovať.

Najväčšiu hrôzu naháňa ľudská povaha

Nečakajte potoky krvi a farbisté opisy odtrhnutých končatín a vyvrhnutých vnútorností. Skutočná hrôza spočíva v uvedomení si, že presne TAKTO by sme sa zachovali. Že tvárou v tvár voči neznámemu, nepredstaviteľnému a nepravdepodobnému nebezpečenstvu by si väčšina ľudstva vybrala privieranie očí, vlastné pohodlie a nejakú reality show, až kým by sa im na záhradu nevpotácal sused. Akýsi sivý, s prázdnym pohľadom a zakrvavenými ústami…

Nebezpečenstvo som si uvedomil, až keď mi zaškriabalo na dvere…

Svetová vojna Z je výnimočná kniha. Oficiálne by sme ju zaradili do škatuľky postapokalyptického sci-fi románu so zombie tematikou. V skutočnosti je to však až kruto prísny a nemilosrdný náhľad do ľudskej povahy a psychiky. Nemusíte milovať horory a zombie, aby vám táto kniha veľa dala. Alebo minimálne pripomenula.

Namiesto toho sa Marty rozhodol, že ukáže ostatným druhú stranu. Tú, ktorá ľudí primäla vstávať ráno z postele, kopať a zubami-nechtami bojovať o život, pretože niekto im povedal, že všetko bude v poriadku. Pre tento druh klamstva existuje slovo. Nádej.

PS: O filme si povieme zase zajtra. 🙂