blog

Román Jedz, modli sa a miluj ovplyvnil ex-manžela , svet parfumov aj dovolenky

piatok 13. augusta 2010 00:04
Pi 13.08. 2010 00:04

Práve dnes, 13. augusta, sa v USA koná premiéra dlho očakávaného filmu Jedz, modli sa a miluj, natočeného podľa rovnomernej knihy. My si budeme musieť na slovenskú premiéru počkať do konca septembra, ale to nám aspoň dáva dostatok času pripraviť sa na ošiaľ, ktorý už USA beznádejne pohltil. Román sa síce stal bestsellerom aj na Slovensku, ale s tým, čo sa deje v Amerike, sa to nedá porovnávať ani zďaleka. Uvidíme, či aj nás čaká kniha od manžela, séria parfumov a cestovateľský boom.

Román Jedz, modli sa a miluj je vlastne príbehom o splnenom sne jednej (relatívne) priemernej Američanky, ktorá je zároveň autorkou knihy. Elizabeth Gilbertová mala všetko – milujúceho manžela, zaujímavú prácu, pekný domov v najrušnejšom meste sveta. Ale ako to už v takom prípade býva – to, kvôli čomu by polovica zákazníčok Evitapressu obetovala poníka na oltári pohanského boha, jej nestačilo. A tak sa rozviedla, vykašlala na prácu a rozhodla sa rok cestovať po svete. V Taliansku sa dobre najedla, v Indii sa naučila modliť a v Bali… No…  Dúfam, že z názvu knihy jasne vyplýva, čomu sa venovala v Bali…

Už len samotná cesta, na konci ktorej našla svoju životnú lásku, stojí za poriadnu dávku závisti. Elizabeth Gilbertová z nej však dokázala vyťažiť ešte oveľa viac. Napísala knihu, ktorá sa stala medzinárodným bestsellerom.  Všimol si ju Hollywood a rozhodol sa natočiť film s Juliou Roberts v hlavnej úlohe. A ako to už býva, úspech plodí ďalší úspech, na ktorom sa rád priživí kade kto.

Bývalý manžel sa chce tiež podeliť

Motivácia ľudí, ktorí si uvedomia, že musia tiež vyrozprávať svoj príbeh, keď niekto v ich okolí sa vďaka tomu preslávil, je automaticky otázna. Nie inak je tomu aj v prípade bývalého manžela Michaela Coopera, s ktorým sa Elizabeth Gilbertová rozviedla, aby mohla vyraziť do sveta.

Na jednej strane je fajn, keď si vďaka jeho knihe uvedomíme, že síce možno fungoval ako guľa na nohe jeho aktívnej vtedy-ešte-manželky, ale aj taká guľa má svoje city, ktoré ostali poriadne zranené, na strane druhej to jednoducho zaváňa vypočítavosťou a snahou vytrieskať peniaze z úspechu svojej bývalej.

Jeho román sa volá Displaced (Presunutý) a Michal Cooper v ňom rozpráva svoju životný príbeh po bolestivom rozvode. Michael sa namiesto jedenia a modlenia rozhodol ešte viac sa venovať humanitárnej pomoci v krajinách tretieho sveta. Či sa mu tam tiež podarilo násjť svoju životnú lásku by sme sa určite dozvedeli z jeho románu, ktorý už je napísaný. Ale nedozvieme.

Michael sa na poslednú chvíľu nepohodol so svojím vydavateľstvom Hyperion. Ako sám vyhlásil, dôvod bol prozaický: “Nakoniec sa mi zdalo, že Hyperion dúfal, že ma donúti posunúť knihu oveľa kontroverznejším smerom – čo bolo niečo, čo som rozhodne nechcel. Momentálne skúmam, aké sú možnosti u iných vydavateľstiev.” Komu česť, tomu česť. Z jeho vyjadrenia to vyzerá, že zlé, zlé vydavateľstvo chcelo bulvár a on len vyrozprávať svoj príbeh. Príbeh, o ktorý by pravdepodobne nikto nestál, keby nebolo jeho úspešnej ex-manželky. Ako to s knihou dopadne uvidíme v najbližších mesiacoch.

Ako nafľaškovať knihu

Nielen ex-manžel pochopil, že boom okolo knihy Jedz, modli sa a miluj je potrebné využiť, ešte kým existuje. Aj americká spoločnosť Fresh sa chytila ponúkanej šance a na americký trh priniesla hneď tri vône inšpirované knihou. Jednotlivé parfumy sa jednoducho nemôžu volať inak ako Jedz, Modli sa a Miluj a spoločnosť charakterizuje ich vône takto: Jedz má nádych manga a santalového dreva, Modli sa sa vznáša na tónoch patchouli a borievky a Miluj sa skladá z vône citróna, slivky a ruží.

Lez Glazmen, autorka vôní, vysvetlila svoj postup pri tvorbe parfumov: “Pristihla som sa, že sa snažím previesť slová do vôní. S každou vôňou som mala príležitosť vytvoriť ďalšiu emóciu.  A vytvorila som ich tak, aby ich ľudia mohli používať aj naraz – veď každá vôňa je jednou kapitolou celkového zážitku.”

Koncept troch nezávislých parfumov, ktoré sa dajú navzájom kombinovať je samozrejme zaujímavý, aj keď základná pointa mi trochu uniká. Ak každý parfum predstavuje jednu destináciu, tak ich kombinácou logicky dostaneme niečo, čo sa bude odórom najviac blížiť newyorskému metru. Aj tam sa stretávajú vône rôznych kultúr. S občas až hrôzostrašne prekvapivými výsledkami… Rovnako mi neprestane vŕtať hlavou, prečo sa práve v prípade Talianska rozhodla Lez pre mango a santalové drevo – dve najtypickejšie vône Indie. Hm… Ale veď nemusím rozumieť všetkému…

Čo dodať. Keď si spomenieme, ako zachytával do parfumov vôňu žien hlavný hrdina Süskindovho románu Parfum – Príbeh vraha, tak môžeme byť radi, že Lez sa rozhodla len mierumilovne previesť slová do vône. Nakoľko sa jej to podarilo sa asi dozvieme jedine z výsledkov predaja. Otázkou ostáva, či sa vôbec dá zachytiť atmosféra knihy do vône. A hneď mi napadá ďalšia otázka – aký by bol asi parfum knihy zo stredoveku? 🙂

Kniha, ktorá vás prinúti zbaliť kufor a vyraziť

Je asi len málo ľudí, ktorí sa rozhodnú nasledovať príklad Elizabeth Gilbertovej, zahodia svoj starý život a vyrazia na cesty (väčšine by chýbala minimálne tá záloha na budúci román, z ktorej autorka celý výlet financovala), ale pozrieť sa na miesta, ktoré tak pútavo opisuje, by chcel každý.

Zažili sme to už pri Da Vinciho kóde, kedy Paríž a Londýn doslova zaplavil dav turistov, ktorí túžili vidieť miesta, na ktorých profesor Langdon zisťuje šokujúcu pravdu o Ježišovi, ktorá by bola oveľa šokujúcejšia, keby ho už nepredbehol Umberto Eco a pár ďalších (vyšiel dokonca aj Da Vinciho kód – cestovní deník ). Niečo podobné zažíva aj švédska metropola Štokholm vďaka mega úspešnej trilógii Millennium (napriek tomu, že okrem ostrova z prvého dielu je absolútne jedno, kde sa dej odohráva). No a teraz postihol rovnaký osud aj destinácie z knihy Jedz, modli sa a miluj.

Je síce pravda, že autorka nebola z pohľadu Stredoeurópana pri plánovaní svojej cesty nejak závratne kreatívna, ale čitateľom to úplne stačí. A tak všetky miesta, ktoré Elizabeth v knihe navštívila sa práve vďaka nej prudko zmenili. Tam, kde bolo predtým dvadsať turistov denne, sú ich teraz stovky. Tam, kde ich boli stovky, sú ich tisícky, a tam kde ich boli tisícky, si rozdiel nevšimli.

Cestovné kancelárie si však mädlia ruky a ponúkajú rôzne balíčky s lákavými názvami ako “Jedz. Modli sa. Zamiluj sa do Safari Micato! Inšpiratívna cesta Indiou!” za ešte lákavejšiu cenu 19.795 dolárov. Film má dokonca oficiálneho cestovateľské partnera, ktorým je slávne vydavateľstvo sprievodcov Lonely Planet.

Kým ľudia poctivo obiehajú destinácie spomenuté v knihe, samotná autorka sa už posunula ďalej. Veď na konci svojho príbehu sa zamilovala do Austrálčana. A tak niet prekvapením, že v najnovšom čísle časopisu Travel+Leisure odporúča ako “dokonalé mesto” Melbourne. Tak má vyzerať správny happy-end!

Zdroj: newyorker.com, huffingtonpost.com, chicagotribune.com