blog

Tolkien nedostal Nobelovu cenu kvôli “druhotriednej próze”

štvrtok 26. januára 2012 00:51
Št 26.01. 2012 00:51

Skúmanie čerstvo odtajnených archívov rôznych organizácií má svoje čaro, ktoré je dôverne známe aj mnohým Slovákom. Inak tomu nie je ani v prípade archívu poroty Nobelovej ceny za literatúru, ktorá každý rok odtajní záznamy spred päťdesiatich rokov. V tohtoročných úlovkoch sa našli okrem iného posudky na Pána prsteňov, ktorého porota zmietla zo stola ako “druhotriednu prózu”.

Na svete je asi len málo nevďačnejších úloh ako tá, ktorú má na pleciach porota rozhodujúca o Nobelovej cene za literatúru. Len máloktoré z jej rozhodnutí sa stretne so všeobecným súhlasom verejnej mienky celého sveta (ak je niečo také vôbec možné), ale až pri študovaní archívov sa dá s dostatočným odstupom hodnotiť, či bolo ich rozhodnutie správne, alebo nie. Ako sa zdá, v roku 1961 to mali obzvlášť ťažké. Okrem J.R.R. Tolkiena porota odmietla aj takých autorov ako Robert Frost, Graham Greene alebo E.M. Forster. Ani jeden z nich už Nobelovu cenu nikdy nezískal.

Namiesto nich vyhral juhoslovanský autor Ivo Andrić za “epickú silu, ktorou sledoval témy a zobrazoval ľudské osudy vykreslené na pozadí histórie svojej krajiny.” Dôvody, prečo sa nepresadili slávni autori, boli rôzne. Tolkienova próza vraj “žiadnym spôsobom nedosahuje kvalít rozprávania príbehov najvyššej kvality,” napísal Anders  Österling. Forster a Frost boli vylúčení kvôli svojmu vysokému veku (obaja už mali viac ako 80 rokov), kritérium, ktoré už v dnešnej dobe neplatí. Rovnako Alberto Moravia, slávny taliansky spisovateľ, bol odsúdený, pretože jeho próza „trpí… všeobecnou monotónnosťou.“

V súčasnosti sa porota musí rozhodnúť medzi približne tristo menami, pred päťdesiatimi rokmi bol priemer okolo päťdesiat, čo však samozrejme nijak neznižovalo náročnosť ich úlohy. Záverečný výber prebieha vždy výlučne ústne a neexistujú z neho žiadne poznámky. Pre predbežný zoznam kandidátov to však neplatí, vďaka čomu sa teraz môžeme uškŕňať nad ich rozhodnutiami. Otázne je, či je vôbec možné predvídať niečo tak subjektívne ako odmeňovanie najlepšieho autora na svete.