blog

Japonský kníhkupec predáva len knihy, ktoré sa mu páčia. A má úspech.

piatok 10. februára 2012 00:20
Pi 10.02. 2012 00:20

Každé kníhkupectvo sa snaží (alebo by sa aspoň malo snažiť) byť výnimočné. Niektoré sa snaží získať zákazníkov architektúrou, iné maximálne ústretovou obsluhou a v japonskom Tokyu sa jeden kníhkupec rozhodol, že svoje kníhkupectvo založí na odporúčaní kníh, ktoré prečítal a páčili sa mu. Katsuyoshi Shimizu totiž neponúka žiadne bestsellery. V ponuke nemá ani knižné novinky. Na druhú stranu každému zákazníkovi poradí knihu presne na mieru.

Hneď ako vstúpite do kníhkupectva “Dokusho no susume” (Čitateľské odporúčanie), okamžite vás upúta obrovské množstvo lístkov s ručne napísanými citátmi, ktoré sú prichytené na každej mysliteľnej ploche. V strede kníhkupectva sa vyníma obrovský plagát, ktorý nabáda návštevníkov, aby si najskôr vychutnali atmosféru kníhkupectva, pokojne sa po ňom prešli a až potom začali vyberať knihu pre seba.

Najväčšia výhoda kníhkupectva však spočíva v jeho majiteľovi. Katsuyoshi Shimizu sa totiž rozhodol, že v jeho obchode budú len knihy, ktoré prečítal, a ktoré sa mu páčili. Preto neponúka žiadne novinky. Namiesto nich má kníhkupca, ktorý si zistí, aké knihy sa vám páčia, na čo máte chuť a čo vás zaujíma a na základe toho vám odporučí knihu presne na mieru. Tak ako vyše miliónu zákazníkov pred vami.

Svojrázne kníhkupectvo “Dokusho no susume” otvoril tento bývalý manažér supermarketu potom, čo si uvedomil, koľko dobrých kníh sa nedostane do rúk ľuďom len preto, lebo sa o nich nedozvedia. Ako sám konštatuje, zo začiatku zákazníci príliš neoceňovali, keď sa ich snažil usmerniť a poradiť im, ale za sedemnásť rokov si už zvykli a pre mnohých je jediným zdrojom literárnych odporúčaní. Aj preto ho nazývajú “someliérom kníh”.

Príbeh Katsuyoshu Shimizua je sympatický aj preto, lebo v dobe, ktorá kamenným kníhkupectvám príliš nepraje, dokázal, že ľudia aj naďalej vedia oceniť osobný prístup a empatiu. Rovnako v Japonsku, ako aj na Slovensku.